Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-05-05
09:10
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-05-05
09:10
Bokföra aktieöverlåtelse med köpeskilling, baserad på årets resultat
Köpeskilling vid aktieöverlåtelsen är 1kr plus nedanstående tilläggsköpeskilling
Tilläggsköpeskilling som ska göras om bolaget går med vinst och har likviditet att betala ett procenttal av bolagets resultat. Hur bokför man det när man vid aktieöverlåtelsen inte vet vad årets resultat kommer att landa på?
Min gissning är att vid överlåtelsen så bokför man debit 1kr på sitt konto för aktier i bolaget och kredit 3740 (öres- och kronutjämning). Sedan väntar man med att bokföra ytterliggare tillgångar och betalning tills man vet tilläggsköpeskillingen. Kan det vara så eller bokför man något preliminärt resultat?
/Christoffer
Tilläggsköpeskilling som ska göras om bolaget går med vinst och har likviditet att betala ett procenttal av bolagets resultat. Hur bokför man det när man vid aktieöverlåtelsen inte vet vad årets resultat kommer att landa på?
Min gissning är att vid överlåtelsen så bokför man debit 1kr på sitt konto för aktier i bolaget och kredit 3740 (öres- och kronutjämning). Sedan väntar man med att bokföra ytterliggare tillgångar och betalning tills man vet tilläggsköpeskillingen. Kan det vara så eller bokför man något preliminärt resultat?
/Christoffer
Svara
4 SVAR 4

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-05-05
09:15
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-05-05
09:15
Där du bokför den inbetalade kronan har en tillgång sålts - aktier. Hur är de sålda aktierna bokförda?
Tilläggsköpeskilling är inget att bokföra förrän den är känd - i normalfallet och om överlåtelseavtalet inte säger något annat
Mikael Pettersson
Tilläggsköpeskilling är inget att bokföra förrän den är känd - i normalfallet och om överlåtelseavtalet inte säger något annat
Mikael Pettersson

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-05-05
09:18
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-05-05
09:18
Om din gissning är att bokföra det du beskriver i det sålda bolaget - jag får den känslan - så blir det inte bra.
Ägaren till aktien får en krona och hos denne skall det bokföras
Mikael
Ägaren till aktien får en krona och hos denne skall det bokföras
Mikael

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-05-05
10:37
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-05-05
10:37
Hej Mikael och tack för svar,
Aktierna är köpta för 1 krona och dessa är bokförda som finansiella anläggningstillgångar. I verkligheten har ingen krona lämnats över till mig (köparen) därav konto 3740 eller ska det bokas på ett fordringskonto?
Ok, då väntar jag tills tilläggsköpeskillingen är känd, det låter sunt!
Aktierna är köpta för 1 krona och dessa är bokförda som finansiella anläggningstillgångar. I verkligheten har ingen krona lämnats över till mig (köparen) därav konto 3740 eller ska det bokas på ett fordringskonto?
Ok, då väntar jag tills tilläggsköpeskillingen är känd, det låter sunt!

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-05-05
10:41
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2017-05-05