Tack så jättemycket för svar, Mikael! Jag tolkade konto 6230 som att det var mer ett konto för bredband od men kostnader för hemsida/blogg kan räknas in där också alltså?
Hittade denna text på nätet: "Kostnader för hemsidor som utgör huvudprodukt i verksamheten och kostnader för hemsidor som används som marknadsföringportal (E-handel) eller informationsportal klassificeras som reklamkostnader och bokförs i kontogrupp 59" Några tankar kring det? 😛
Frågan är om kostnaden är i form av månadsavgift för abonnemang eller engångskostnad för skapande av t ex hemsida. Där kan skillnaden ligga i klass 62xx - för abonnemang/månadsavgift - eller klass 59xx - i reklamsyfte - eller annat 65xx för någon form av främmande tjänst.
Ah, förlåt. Kanske skulle ha förklarat det tydligare. Engångskostnaden jag ska bokföra är för skapandet av hemsida. Sedan kommer jag att löpande behöva bokföra abonnemang för webhotell osv. Det sistnämnda faller alltså under klass 62 medan engångskostnaden bokförs under klass 59. Har jag förstått det rätt då?
Jag ska betala för min kollegas hemsidas årsavgift som vi båda använder i vår podd. Han har redan betalt den och skickat mig en egen faktura från hans Visma. Ska jag använda 6230 för den eller finns det någon bättre?