Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BNCABBNR
UTFORSKARE

Hantering av debitering/kreditering av parkering med bristfällig momsinfo, betalt med företagskort

Hej!

Har nyligen skaffat ett företagskort (kreditkort)... undrar hur jag ska hantera några köp som hamnat vid kortets brytdatum för fakturering och som har minst sagt bristfällig information om moms.

Initialt köp

2026-09-27 betalade jag för parkering (förbetald parkering som går att boka av).
157 kr inkl moms, 125,60 kr ex moms, 31,4 kr moms.

BNCABBNR_1-1791285092349.png

Retur 1

2026-09-30 bokade jag av parkeringen, fick ett kvitto på -150 kr, ingen information om moms
Återbetalningen var dock på 157 kr... d.v.s. hela beloppet som jag betalade - även om kvittot säger 150 kr.

BNCABBNR_0-1791285072417.png

Retur 2(!?)

Hörde av mig till bolaget och påtalade detta, då triggade de ytterligare en återbetalning av någon anledning. Även denna var på 157 kr. För den andra returen har jag fått en annan version av kvitto som inte ens har information om säljarens momsregnummer/organisationsnummer. Endast bolagsnamnet syns.

Inte heller här står det någonting om moms.

BNCABBNR_2-1791285334990.png

Totalt har jag alltså...

Köp 157 kr

Retur - 157 kr

Retur - 157 kr

Det initiala köpet hann komma med på fakturan från kreditkortsföretaget. Returerna lär komma på nästa faktura.

Nu har jag 157 kr "öppet" på konto 2899 Övriga kortfristiga skulder.

Jag har inte bokfört köpet eller någon av returerna än.

Frågor...

1. Hur bokför jag returen/returerna som enligt mig verkar vara bristfälliga vad gäller kvittona?

2. Hur hanterar jag momsen som debiterats men som enligt kvittot (första returen) inte krediterats?

3. Hur gör jag om jag har ett "öppet" saldo på 2899 Övriga kortfristiga skulder som inte går att matcha mot någon "riktig" kostnad (verifikation) i och med detta strul?

Struntar egentligen i pengarna, det är ett så litet belopp - men det blir stökigt om det blir knasigt med balansräkningen osv.

Tack på förhand!

0 SVAR 0