Hej,
Jag har egen firma och säljer begagnade böcker, och även en mindre del begagnade saker (vaser, inredningsdetaljer, armband o dyl.), på tradera och bokbörsen.
Det jag undrar över är hur jag ska bokföra mina privata böcker och saker som jag skänkt till mitt företag. De är alltså köpta långt innan jag startade företaget och det finns inga kvitton.
Jag förstår att det är egen insättning, men jag är osäker på hur själva värdet ska bestämmas. Jag har läst olika metoder men vet inte vilken som är korrekt, då det ju blir olika värderingar med de olika metoderna.
Det handlar om flera hundra böcker och ca femtio saker.
De metoder jag läst om är:
* Att sätta ett marknadsvärde på varje enskild bok och pryl och sen summera värdet. Det tycker jag dock känns som ett väldigt stort jobb med mina hundratals böcker och saker.
* Att göra en försiktig uppskattning av värdet, t.ex. pocket: 10kr/st, inbundna: 20kr/st.
Så exempel:
Säg att jag har 550 böcker.
250 pocket x 10kr = 2500kr
300 inbundna x 20kr = 6000kr
Totalt värde = 8500kr.
Om jag ska använda den här sista metoden, kan jag då värdera de andra sakerna (vaserna osv.), i klump - fast det är olika typer av saker, med samma låga värdering? t.ex. 10 kr/st.
Exempel:
50 saker x 10kr = 500kr
Så om det här andra alternativet är korrekt så blir då den egna insättningens värde, med mina exempel, alltså 9000 kr. (8500+500).
Så hur ska jag göra?
En annan fråga gällande framtida donationer. Längre fram kommer jag troligtvis få begagnade böcker från vänner och familj. Ska dom bokföras på samma sätt som mina egna privata böcker som jag frågar om här ovan (alltså som egen insättning och dess uppskattade värde)?
Tack på förhand.
/Sara