Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kundfordring

Jag har en faktura som låg kvar sen förra året, så den är nu mera en kundfordring. Den betalades i januari, hur ska jag bokföra det så att kundfordringen försvinner?

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Inbetalningen som kom ska du matcha mot kundfakturan. Om du använder eEkonomi gör du detta under Kassa- och Bankhändelser. Du kan också boka inbetalningen direkt från fakturan. 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Emiliau!

Jag hoppar bara in tråden då det verkar som att du har Visma eEkonomi Bokföring. I den varianten av Visma eEkonomi finns det ingen funktion för att skapa kundfakturor, så jag antar att du har gjort dina kundfakturor som verifikationer under Bokföring - Verifikationer?

I sådana fall så antar jag att fakturan bokfördes som en intäkt samt kundfordran i bokslutet förra året, dvs mot 1510 i debet och mot ett 3XXX konto i kredit och eventuell moms. Då bokför du nu bort kundfordran när du nu fått betalt, dvs mot 1510 i kredit och mot 1930 debet. 

Om du jobbar i en annan variant än Bokföring så stämmer AnnicaLs förslag utmärkt, så då är det bara att följa hennes råd.
Ha det fint!

Josefine