Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ABC123
MEDLEM

Royalty, moms och anvrundning i Spiris

Hej!

Jag har ett aktiebolag där jag bland annat håller kurser och säljer böcker. Böckerna säljs via ett förlag och för detta får jag varje år royalty. Eller så kallas i alla fall utbetalningen och den specifikation som jag får, men sedan läser jag att royalty generellt inte innehåller någon moms.

Men här gör den det, och det står tydligt på fakturan att det är 6 % moms på beloppet. I detta fall är alltså royaltyn 13 702 kr och 40 öre och då blir momsen 822 kr och 14 öre. Här har det dock blivit fel för mig inser jag nu. Inga stora saker, men det har dels med bokföringen att göra, dels med avrundningen, och att detta dök upp idag är för att Skatteverket har dragit 2025 års moms idag och då inser jag att det inte stämmer helt.

Så jag gick tillbaka i Spiris för att göra momsredovisningen för 2025 (jag hade gjort denna halvt manuellt innan, därför dök det upp nu). Jag har bokfört intäkten på 3922 men då säger momsredovisningen att "Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras." och det beror på att den i momsrapporten bara lägger in 3041 och menar då såklart att det diffar på ca 800 kr som inte kommer från 3041.

Till det kommer att jag antagligen har avrundat fel när jag gjorde momsredosvisningen till Skatteverket. Denna är på 58 123 kr och borde möjligen ha varit 58 122 kr beroende på hur jag borde ha avrundat.

Så hur ska jag lösa detta? Den 6 %-iga momsen på royaltyn är enligt specen 822 kr och 14 öre. Men jag har här av misstag bokfört royaltyn till 13 702 kr när den borde ha varit 13 702 kr och 40 öre, vilket gör att jag har bokfört momsen till 822 kr och 55 öre och sedan avrundat uppåt. Detta vet jag nu att jag inte ska göra, men det 2025 är låst och inskickat till Bolagsverket så den vill jag inte pilla runt i i onödan.

2 SVAR 2
ABC123
MEDLEM

...och som en följdfråga till detta: ska jag i så fall också in och korrigera momsdeklarationen som jag lämnat in till Skatteverket? Det handlar som sagt bara om avrundningsfel, men rätt ska ju som bekant vara rätt.

ABC123
MEDLEM

Jag fortsätter att svara på mina egna frågor och kanske också samtidigt närmar mig lösningen. Detta dök nämligen upp i Spiris. Tittar jag på momsredovisningen för 2024 (som systemet har gjort) är frågan hur det är avrundat. Den ser ut så här.

D                     K

2640                                    199,75

2611            71 125

2631           905,64

2650                                    71 831

3740          0,11

Men om jag lägger ihop alla dessa innan avrudningen blir det 71 830 kr och 89 öre. Enligt Skatteverket avrundar man inte som vanligt utan man tar bara bort örena, vilket borde innebära att momsen som ska betalas in till Skatteverket är 71 830. Men här har programmet uppenbarligen avrundat uppåt, och då är frågan om det är fel att göra det eller om jag har missförstått det. Eller skiljer man mellan att avrunda i Spiris och att trunkera hos Skatteverket?