Hej! Jag använder Visma eEkonomi och kontantmetoden. Jag har två anläggningstillgångar som har sålts. Kundfakturorna är skapade men ännu inte betalda. Försäljningen och fakturorna avser det nya räkenskapsåret eftersom det tidigare räkenskapsåret redan är avslutat. Enligt Visma skapar man först en kundfaktura och registrerar sedan försäljningen via Bokföring → Anläggningstillgångar → Sälj tillgång. Jag är osäker på vilket konto som ska anges på den tomma raden när fakturan redan har skapats men ännu inte betalats. Exempel 1 – helt avskriven tillgång Anskaffningsvärde: 6 800 kr Ackumulerade avskrivningar: 6 800 kr Bokfört värde: 0 kr Försäljningspris: 1 200 kr Vinst: 1 200 kr Kundfakturan är skapad med konto 3054 – Försäljning varor momsfri, men ännu inte betald. När jag registrerar Sälj tillgång föreslår Visma: Kredit 1240 Debet 1249 Kredit 3973 Vilket konto ska anges på den tomma raden med Debet 1 200 kr? Exempel 2 – inte helt avskriven tillgång Anskaffningsvärde: 51 000 kr Ackumulerade avskrivningar: 48 875 kr Bokfört värde: 2 125 kr Försäljningspris: 12 000 kr Vinst: 9 875 kr Kundfakturan är skapad med konto 3051 – Försäljning varor 25 % moms, men ännu inte betald. När jag registrerar Sälj tillgång föreslår Visma: Kredit 1240 = 51 000 kr Debet 1249 = 48 875 kr Kredit 3973 = 9 875 kr Vilket konto ska anges på den tomma raden med Debet 12 000 kr? Ska samma försäljningskonto som används på fakturan (3054 respektive 3051) användas, eller ska ett särskilt konto användas vid avyttring av anläggningstillgångar? Jag vill undvika att intäkten bokförs dubbelt när fakturan senare betalas. Tack!
... Visa mer