Hejsan! Jag har lite frågor angående min bokföring för min enskilda firma. Jag har i min företagsbank skapat två sparkonton som jag använt som buffertkonton, en där jag lägger undan pengar som ska gå till skatt och en där jag lägger undan pengar som ska gå till momsinbetalningar. Dessa hade jag inte lagt in i mitt bokföringsprogram, och därmed så har bankhändelserna inte synts i bokföringen. Men nu har jag lagt till dessa bankkonton så det är nu fixat. Till mitt problem: förra året (år 2024) har jag missat att bokföra en momsinbetalning och en skatteinbetalning från dessa buffert-bankkonton. År 2024 är ju låst i bokföringen. Så: - Ska jag skapa dessa verifieringar nu år 2025 för dessa? - Behöver jag korrigera mitt bokslut för år 2024? För nu saknas det 4300kr (den ej bokförda skatteinbetalningen) som ska in på konto 2012. Sen har jag en annan fråga: Hur ska man på rätt sätt bokföra momsinbetalningar? Jag har bokfört det på konto 2012 och trott att det räckt så. Nu när jag googlat så har jag sett att man ska skapa en till verifikation, där man krediterar beloppet från konto 2012, och sen debiterar konto 2650. Stämmer det att man ska skapa två verifieringar för varje momsinbetalning? Tacksam för svar! Ha det fint 🙂
... Visa mer