Hej. 
   
 Vissa på mitt bolag har rätt till förmånsbil. För att komplicera till det så har man medgett att man kan ta ut dyrare bilar än policy m.hj. av ett nettolöneavdrag. 
 I dessa fall ska då förmånstagaren inte betala fullt förmånsvärde. (om jag förstått det rätt) 
   
 Exempel summor nedan. 
   
 Verkliga värden är exempelvis: 
 Lön 54000 SEK 
 5634 SEK (förmånsvärde Skatteverket) 
 Nettolöneavdrag ö-k: 1964 SEK 
   
 Problemet är att det finns en Excel snurra (företagets egna) som visar att förmånsbilen ska kosta den anställda totalt runt ~3799 SEK per månad i "total nettokostnad" (då förmånsvärdet går ner på grund av nettolöneavdraget). 
 Excelen visar på netto förmånsvärde (efter nettolöneavdraget) på 1835 SEK. 
 (1835 + 1964 = 3799 SEK som Excelen då visar som total nettolönekostnad) 
   
 Dock har en anställd funnit att det verkar "kosta mer" i verkligheten. 
   
 Såhär är det inlagt idag i Visma sedan förr 
 1101 Månadslön 54000 SEK 
 2101 Bilförmån (5369 SEK) // parantes 
 21001 Bilförmån avdrag (1700 SEK) // parantes 
 13051 Betalt för bilförmån -1969 // utan parantes 
   
 Kollar jag på Visma Support för liknande case så hänvisar man till koder: 
 2101, 2102 och 1306. 
   
 Är det något som påverkar? 
 Känns krångligt. 
 Och som en felkälla om det inte läggs in rätt. 
   
 Gör vi rätt eller fel i Visma? 
 Eller är det vår Excel som är fel? 
   
 Mvh/D 
						
					
					... Visa mer