Hej! Jag har köpt en kamera + ett objektiv till på avbetalning över 12 månader (räntefri avbetalning). Total kostnad för både kamera och objektiv är 21 584 kr exkl. moms (moms: 5 396 kr). Jag funderar på hur jag ska bokföra detta i enlighet kontantmetoden. Jag har försökt läsa på och förstår det som att man ska bokföra hela beloppet + momsen direkt vid första tillfället (istället för vid varje delbetalning) och att man sedan bara bokför varje avbetalning mot konto 2440, stämmer det? Ska hela beloppet + momsen isåfall bokföras det datum som själva ordern gjordes (då har jag nämligen fått en orderbekräftelse där hela beloppet och momsen är specificerad, men har dock inte gjort någon första inbetalning än) eller ska det bokföras det datum första inbetalningen gjordes? På fakturan för första inbetalningen står inte hela beloppet med momsen specificerat (delbetalningarna betalas alltså inte direkt till företaget som jag köpte kameran från, utan till Svea bank som jag delbetalar via). Vid första betalningstillfället betalade jag också en uppläggningsavgift + en adminavgift, framöver betalar jag adminavgift vid alla inbetalningar. Hur bokför jag dessa? Stort tack på förhand!
... Visa mer