Hej! Jag skulle behöva ha hjälp med hur jag hanterar semesterdagar för deltidsanställda. Anställd nr 1. Jobbar 90% med fast schema att hon är ledig varannan måndag. Hon har 31 semesterdagar/år (som heltid). Hon har haft 90% tjänstgöringsgrad under hela året. Anställd nr 2. Hon gick ner från 100% tjänst till 80% tjänst från och med mars månad och har detta tillsvidare. Hon har fast schema att vara ledig varje fredag. Hon har 32 semesterdagar/år (som heltid). Hur ska man hantera deras semesterdagar på bästa vis? De båda var lediga varsin vecka i juni, och vi har frånvaro som justeras på lönen månaden efter, så nu inför juli lönen behöver jag hantera detta. När programmet inte gör någon justering själv på semesterdagar utifrån tjänstgöringsgrad så skulle jag ju velat lägga 5 semesterdagar i kalendern för dom trots att de enligt schema bara hade 4 arbetsdagar på deras semesterveckor de hade i juni. Men samtidigt så inser jag att det mest rättvisa borde bli att räkna om det till nettosemesterdagar och manuellt justera deras semesterdagar, och sedan bara lägga in semester på de dagar i kalendern som de har schemalagt arbetet. Eller? Men finns det någon formell man ska använda när tjänstgöringsgraden ändras under året som för anställd nr 2? Tar tacksamt emot hjälp hur man bör tänka och om det finns nån hjälp i programmet för att hantera detta. Ringt supporten 2 ggr och diskuterat detta och fått olika svar båda gångerna så hoppas att bli lite klokare här 🙂
... Visa mer