Hej!
Jag har fått information om att man måste ange sitt organisationsnummer på sin hemsidan eller sida för försäljning (Tradera i mitt fall). Det jag tänker på då är att jag har en enskild firma, så jag har mitt personnummer som organisationsnummer. Måste jag då skriva ut hela organisationsnumret i min "Företagsinformation" på Tradera, eller räcker det att utelämna de fyra sista siffrorna? Eftersom det är en personuppgift så kanske det anses som känslig information? Med det sagt så har jag hela organisationsnumret på mina kvitton och fakturor.
Vad jag har sett på Tradera så är det inte många som faktiskt skriver ut sitt organisationsnummer under sin information.
Vore väldigt tacksam om någon kunde ge någon form av tydlig vägledning i det här fallet 🙂
Löst! Gå till lösning.
Hej @Klossoteket
När det gäller försäljningssajter och presentation av företagsuppgifter styrs det av olika regler, t.ex. Bokföringslagen, Distansavtalslagen och E-handelslagen. Enligt E‑handelslagen ska den som säljer varor/tjänster via internet tydligt ange:
Namn eller firma
Geografisk adress
E‑postadress (eller annan kontaktinfo)
Organisationsnummer (för enskild firma = personnummer)
Eventuellt registreringsuppgifter (t.ex. F‑skatt)
Det betyder att ja – du ska visa ditt “organisationsnummer” (för enskild firma = personnummer) i anslutning till företagsinformationen, om sajten är din egen försäljningsplattform.
På exempelvis marknadsplatser som Tradera eller Etsy kan deras egna villkor kräva att du anger organisationsnummer/personnummer när du registrerar dig som säljare, även om numret inte alltid visas publikt.
Att vissa på Tradera inte anger fullständigt nummer kan bero på:
Att de säljer som privatperson (då gäller inte kravet på organisationsnummer).
Att de är ovetande om reglerna.
Att Tradera inte alltid tvingar fram fältet.
Mitt tips är att du kontaktar Traderas kundservice och fråga hur de rekommenderar att man visar organisationsnumret som enskild firma. De bör ha fått frågan många gånger förut och kan ha rutiner för hur det visas på säljarens sida eller i köparens orderbekräftelse.
Lycka till!
Hej!
Tack så jättemycket för svaret och förtydligandet.
Jag har all information som behövs förutom just organisationsnumret under min företagsinformation på Tradera.
Jag ska höra med dom så återkommer jag med vad dom säger om saken 🙂
Hej igen!
Tänkte uppdatera dig om läget efter att jag fått tydliga svar från både Konsumentverket och Tradera.
Såhär skriver Tradera:
"Det finns inga krav från oss att du ska ange ditt orgnummer på din sida eller dina annonser, så det behöver du inte göra. Om du vill ange något så hade jag rekommenderat ditt företagsnamn."
Såhär skriver Konsumentverket:
"Enligt e-handelslagen ska företag som säljer varor eller tjänster via internet tydligt ange sitt namn, adress, e-postadress och, om det finns, sitt organisationsnummer på webbplatsen där försäljningen sker. Detta gäller även om du säljer via en extern marknadsplats som Tradera. Syftet är att konsumenten enkelt ska kunna identifiera och kontakta företaget.
Det innebär att du som företagare behöver visa ditt organisationsnummer publikt i din företagsinformation på Tradera, även om Tradera själva inte kräver det."
Så nu har jag åtgärdat detta på Tradera-sidan.
Hej @Klossoteket
Tack för att du återkopplade med vad du fått veta från både Tradera och Konsumentverket – och för att du delade den slutliga lösningen. Det är värdefullt att få svart på vitt hur reglerna faktiskt gäller för enskild firma på en extern marknadsplats, och säkert något som fler kommer ha nytta av.
Bra att frågan fick ett tydligt avslut, och att du justerat din information på Tradera utifrån detta.
Ha en fin dag🌻
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.