My Areas

Sign in to follow product and topic areas and get a shortcut in this menu
cancel
Showing results for 
Show  only  | Search instead for 
Did you mean: 

jms9999
NY MEDLEM

Inkomster online (musik/recensering)

Hej!
Jag har insett att jag kommer att behöva starta en näringsverksamhet för de pengar jag tjänar online men är helt ny med allt när det gäller att starta eget, allt från att starta själva näringsverksamheten till bokföring/bokslut/årsredovisning osv..

När jag sökt online nu så hittar jag otroligt många alternativ när det gäller bokföring men landade här tillslut. Frågan är dock om jag ens behöver anlita någon för min bokföring (och allt jag är skyldig att göra för Skatteverkets ögon) eller om jag borde göra allt själv? Inkomsterna det gäller är:

1. Inkomster/royalties för min musik på streamingplatformar - Spotify, Apple Music osv.. (Pengarna betalas ut i USD via aggregatorn DistroKid i USA).

2. Inkomst som "playlist curator" (musikrecensering) på 7 st olika sidor. (Samtliga betalar ut i USD förutom ett företag som betalar ut i EUR. Några av företagen är i USA och vissa i Europa).

Streamingintäkterna betalas ut genom banköverföring direkt till mitt personliga bankkonto.
Samma gäller de andra sidorna för musikrecenseringen, förutom 2st som endast betalar ut via PayPal.

Jag skickar inga fakturor för det jag gör (tyvärr, annars hade jag kunnat använda ett egenanställningsföretag) utan jag klickar helt enkelt på banköverföring när jag känner för att plocka ut de pengar jag tjänat - vilket tanken är då att göra en gång per sida/företag, per månad.
Den totala inkomsten varierar per månad såklart men skulle väl uppskatta att det kommer att hamna på ca 10.000 SEK per månad ungefär innan skatt/avgifter.

Är som sagt väldigt ny med allt detta så skulle verkligen behöva tips om vad det enklaste/billigaste och smartaste sättet för mig är att gå vidare.

Stort tack för hjälp!
Mvh Johan

0 REPLIES 0