Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jenny_54
MEDLEM

Övergå från LB-filer till aktiv bankkoppling- Kreditfakturor? Visma administration 1000

Jag ska övergå från LB-filer till aktiv bankkoppling (har Swedbank). 

Hur många debetfakturor kan man koppla till en kreditfaktura? Eftersom det inte får bli minus så är det inte alltid det räcker med en debetfaktura för att täcka upp kreditfakturan. 

Vad kräva från min sida för att leverantören ska få information om att jag dragit X antal kr från en (eller flera- om det är möjligt)  debetfaktura med en kreditfaktura?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jenny_54 

I Visma Administration används betalningsfiler i XML/ISO‑format som skickas till banken. Det är alltså inte en aktiv bankkoppling direkt mellan programmet och banken. Om du däremot arbetar i Spiris Bokföring & Fakturering finns möjlighet att använda bankkoppling.

Det finns ingen begränsning i hur många debetfakturor som kan kopplas mot en kreditfaktura. Så länge fakturorna är från samma leverantör och har samma utbetalningsdatum kan du använda flera debetfakturor för att tillsammans kvitta mot en kreditfaktura.

När det gäller informationen till leverantören finns det tyvärr ingen funktion i programmet som automatiskt meddelar att ett visst belopp har dragits från en eller flera debetfakturor för att kvitta en kreditfaktura. Där kan det vara bra att höra med banken om någon sådan information skickas vidare från deras sida. Annars kan man i de situationerna behöva meddela leverantören separat om hur krediten har kvittats.

Hoppas detta hjälper och annars är du varmt välkommen att slå en signal till supporten på 0470-70 60 00.