Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

grimjack
MEDLEM

Saknade bankuppgifter i e-fakturaunderlag

Hej!

Jag har ett par gånger fått problem med att mottagen e-faktura saknar uppgift om bankgiro, varpå systemet satt utbetalningsmetod utbetalningskort, vilket vare sig jag eller mottagaren är intresserad av.

Det här är heller inget som märks förrän det är försent om jag inte manuellt kontrollerar varje utbetalning, vilket ju inte kan vara tanken.

Det gäller två leverantörer, som båda slår ifrån sig och menar att de har korrekta uppgifter i sina filer och att det är något fel i min mappning.

Har kollat på xml-filerna och konstaterar att det finns två rader med bankuppgifter som vanligtvis innehåller bankgirot, men deras filer har bara siffrorna vid en av raderna.

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @grimjack 

Det låter som att Visma Administration inte tolkar bankuppgifterna korrekt i vissa e-fakturor, trots att uppgifterna finns med i XML-filen. Då sätts betalningsmetoden automatiskt till utbetalningskort istället.

Eftersom detta verkar bero på hur filerna läses in och mappas i programmet behöver det felsökas vidare rekommenderar jag att du kontaktar vår support på 0470-70 60 00 och visar exempel på berörda XML-filer, så kan vi kontrollera vad som händer vid importen.

Det här är tyvärr inget som går att lösa vidare här i forumet men ring supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

Ja, får göra det.

(Telefonsupport är inte alltid optimalt för att förklara alla typer av problem, när man helst vill kunna maila aktuella filer osv direkt.)