Hej!
Jag har ett IT-bolag som främst säljer tjänster, men mitt artikelregister består av artiklar som har Artikelkontering: Varor 25 % moms. Vilket gör att de har ett lagersaldo som räknar ned.
Dessa skapade jag för länge sedan i Visma eEkonomi och jag vill minnas att det inte fanns Artikelkontering: Tjänster 25 % moms då.
Men nu när det gör det så funderar jag på om det är "säkert" att ändra artikelkonteringen på de befintliga artiklarna? Eller kommer det röra till den tidigare bokföringen, rapporter eller annat?
Kanske är bäst att skapa upp nya artiklar att använda framöver istället?
Mvh Ramon
Löst! Gå till lösning.
Hej @Ramon_
Det går bra att ändra artikelkonteringen på de befintliga artiklarna. En sådan ändring påverkar inte redan bokförda händelser eller tidigare rapporter, utan används bara för bokföringen framåt i tiden när artikeln används igen.
Du kan alltså tryggt ändra artikelkonteringen till Tjänster 25 % moms om det bättre stämmer överens med hur du använder artiklarna idag.
Artikelkontering för Tjänster 25 % moms har också funnits i Spiris Bokföring & Fakturering (tidigare eEkonomi) under lång tid, så det kan vara så att artiklarna råkade registreras som varor när de skapades.
Det är därför inte nödvändigt att skapa nya artiklar för framtida försäljning, utan du kan uppdatera de befintliga om du vill fortsätta använda dem.
Ha en fin dag!
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.