Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jonas_karman
MEDLEM

Ångrade fel faktura efter att internationell betalning studsade

Hej!
Jag gjorde en betalning av Faktura 1, och senare Faktura 2.

Faktura 2 studsade av någon anledning och kom tillbaks till mitt företagskonto (och dyker upp som en omatchad bankhändelse).

Sedan råkade jag trycka "Ångra betalning" på Faktura 1, dvs fel faktura. 

Fråga nummer 1: Kan jag ångra ångrandet av Faktura 1? Hur?

Fråga nummer 2: Hur matchar jag bankhändelsen av återbetalningen av Faktura 2? Är det ens rätt väg att gå att klicka på "Ångra betalning"?

Tack så hemskt mycket och ursäkta röran!

4 SVAR 4

Fråga nummer 1: Kan jag ångra ångrandet av Faktura 1? Hur?

• Du kan ju testa och gå in på fakturan och betala den därifrån, om det går. Du måste testa! Funkar det inte får du kreditera fakturan, skapa en ny likadan och betala den. Du betalar den inifrån fakturan med en av knapparna längst ner. Kreditnotan med tillhörande faktura 1 får du kvitta bort mot varandra.

Fråga nummer 2: Hur matchar jag bankhändelsen av återbetalningen av Faktura 2? Är det ens rätt väg att gå att klicka på "Ångra betalning"?

• Ingen betalning har ju skett, så varför matcha den överhuvudtaget? Ingen transaktion har ju skett på ditt bankkonto. Gör ingenting. Radera på papperskorgen till höger.

Mvh Lena

Hej Lena, tack så mycket för hjälpen! Ska se om jag förstår hur du menar!

1. Faktura 1 var redan betald när jag råkade klicka "Ångra betalning". Men jag fick en verifikation för krediteringen av Faktura 1. Jag vill få bort krediteringen på nåt sätt och jag är osäker på hur 🙂 "Kreditnotan med tillhörande faktura 1 får du kvitta bort mot varandra." - hur menar du där?

2. Jo men betalningen gick ju igenom, men kom tillbaka igen några dagar senare (dessutom med ett lite annat belopp pga utlandsbetalning i EUR). Då dyker den upp som en omatchad bankhändelse i "Kassa- och bankhändelser".

Bifogar bilder på hur Faktura 1 och dess korrigeringsverifikation ser ut.Screenshot 2026-04-22 at 15.43.44.pngScreenshot 2026-04-22 at 15.44.48.png

Som svar på  fråga två att det tog några dagar att få tillbaka pengarna: gör ingenting, ingen kommer brry sig. Om pengarna studsade tillbaka, har du ju tvingats betala den på nytt, så där har vi det riktiga verifikatet. Betalar du och pengarna kommer tillbaka inom ett par datar eller så, varför krångla i onödan? Det skulle jag aldrig göra, men däremot skulle jag göra en mental notering om vad som hänt ifall nån vill kolla.

Om du prompt vill boka utbetalningen och inbetalningen så lägg det mot ett OBS-konto så länge:

Pengar ut:

1799 i debet   /   Summa   /   1930 i kredit

Pengar tillbaka:

1930 i debet   /   summa   /   1799 i debet

Mvh Lena

Jag tycker det låter lite rörigt med fråga 1.

Tror det är enklare att se ifall jag har ett videomöte med dig. Om du tycker det är OK, maila mig på lena.m.wahlberg@outlook.com.

Mvh Lena