Hej, jag har avslut den 31/3 på räkenskapsåret. Jag skickade en kundfaktura i mars och fick betalt i april. Jag fick två leverantör fakturor varav den ena från Visma ( årsavgift för nästkommande år) i mars och betalat i april.
ska jag göra manuell verifikation 1790 och 2990?
Moms 2650 ska det vara utgående saldot som ska stämma med skattekontot?
Funderat länge på detta här och hoppas på svar
Löst! Gå till lösning.
Hej
Börjar med frågan om 2650 som inte behöver stämma med saldot på skattekontot vid räkenskapsårets slut.
När det gäller kundfakturan och dina leverantörsfakturor så är det dels konto 1510 kundfordringar och 2440 Leverantörsskulder som du skall använda. Inte 1790 och 2990.
Det finns funktionern för detta i systemet som kan hantera detta åt dig. För att kunna förklara hur så behöver jag först veta vilken bokföringsmetod du bokför enligt.
/Joachim
Hej, jag har faktureringsmetoden. Konto 2650 har ingående saldo på 41921kr och utgående 74305kr. Och det kommer ju sen att minskas när betalningen för moms februari och mars blir registrerat. Konto 1630 alltså skattekontot är det en differens också. Måste det stämma exakt på slutdatum.
Det står att man ska använda konto 1790 och 2990 i förberedelserna, alltså listan man ska gå igenom innan man startar årsredovisningen. Känner mig osäker, Tacksam för råd
Hej
Som jag skrev i ett tidigare svar så behöver 1630 aldrig stämma med 2650. Det som måste stämma är att efter att momsen har blivit betald så skall konto 2650 antingen bli noll eller så skall akutell skuld som kvarstår för moms vara saldot på detta kontot.
1790 och 2990 använs bara vid periodisering av kostnader och intäkter. Det används aldrig för moms.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.