Hej,
Ser nu att Visma gör reklam för att Länsförsäkringar fungerar ihop nu. Jag som har Länsförsäkringar sedan tidigare och har gjort allt mellan bankerna manuellt, hur aktiverar jag en bankkoppling som redan är aktiv under företagskonto?
Systemet borde "pusha" igenom förändringen?
Allt gott!
Löst! Gå till lösning.
Hej @Flödesanalys
Vad roligt att du är intresserad av att koppla ihop Länsförsäkringar med ditt bokföringsprogram. För att göra det enkelt - eftersom du redan använder Länsförsäkringar, kan du enkelt ladda ner ditt kontoutdrag från Länsförsäkringar Bank och sedan ladda upp det till ditt bokföringsprogram. Därifrån sköts automatiskt avstämning av alla dina kvitton, kundfakturor, överföringar och betalningar till leverantörer. Du behöver bara ge ditt godkännande och allt är på plats!
För närvarande har vi tyvärr inte en direkt "bankkoppling" med Länsförsäkringar, men systemet hjälper ändå till att automatisera det mesta med de kontoutdrag du laddar upp.
Mer information hittar du här.
Hej,
Då missförstod jag texten, läste inlägget för fort. Då fortsätter jag som vanligt =).
En följdfråga, jag väntar också på en koppling till Länssförsäkringar så hoppas verkligen det kommer snart.
Men för att kunna matcha kontoutdraget med alla dessa händelser, behöver alla kvitton, fakturor och allt ligga uppladdat i Spiris? Och sedan behöver jag vänta tills månaden är slut innan jag ens får kontoutdraget.
Bankkopplingen fungerar faktiskt skitdåligt. Finns ingen fördel att ha kopplingen då det egentligen inte är något riktig koppling.
Jag gör allt "manuellt". Dvs, lägger in fakturorna och bokför dom som dom ska, när betalningen sker stämmer jag av manuellt och skriver ut betaldatum. Kollar mellan varven så summorna stämmer, ibland blir det tokigt med något öre hit och dit pga slarvfel, men det är inget som någon koppling skulle åtgärda.
Jag kör faktura metoden trots att jag egentligen bara behöver göra kontaktmetoden.
Antingen kommer jag byta bank eller bokföringsprogram vid min första anställning.
Hej @Yvonne36
Du behöver inte vänta till månadens slut eller ha exakt allt uppladdat i Spiris i förväg för att kunna arbeta löpande. Det vanligaste arbetssättet är:
Du registrerar dina kvitton, leverantörsfakturor och kundfakturor i Spiris när de uppstår.
När du sedan laddar upp kontoutdraget från banken kan systemet hjälpa dig att matcha bankhändelserna mot det som redan finns bokfört.
Har du inte registrerat underlaget i förväg går det ändå att bokföra direkt från bankhändelsen när du gör avstämningen, men många tycker det blir enklare om fakturor och kvitton redan finns i systemet.
Du behöver inte heller vänta på ett månadsutdrag – i Länsförsäkringar går det oftast att exportera kontoutdrag för valfri period (t.ex. senaste dagarna eller veckan) och ladda upp det när du vill, så att du kan stämma av mer löpande.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.