Innan den senaste uppdateringen kunde jag bokföra ett kvitto mot ett annat konto när exempelvis ägaren hade betalat ett företagsinköp privat.
I sådana fall ska kvittot exempelvis kunna bokföras mot skuldkonto 2893. Detta fungerade utan problem tidigare.
Efter den senaste uppdateringen verkar detta inte längre fungera. När jag försöker bokföra kvittot på samma sätt som tidigare dyker det dessutom upp en konstig text/ett felmeddelande, se bifogad bild.
Vad är det som har ändrats i uppdateringen? Hur är det tänkt att man nu ska bokföra ett kvitto som ägaren har betalat privat mot exempelvis konto 2893?
Det här är en funktion som fungerade bra tidigare och som behövs i det löpande bokföringsarbetet. Det vore önskvärt att uppdateringar och ändringar av befintliga funktioner testas ordentligt innan de lanseras, så att fungerande arbetsflöden inte plötsligt slutar fungera.
Skärmbild 2026-09-16 094435.png
Tack för att du uppmärksammade detta. Felet med meddelandet ”Du måste ha ett aktivt företagskonto för att förhandsgranska eller skapa fakturan” har nu åtgärdats.
Prova gärna att bokföra kvittot igen på samma sätt som tidigare, exempelvis mot konto 2893. Det ska nu fungera som vanligt.
Återkom gärna om problemet kvarstår.
Hej Tinna,
Tack för återkopplingen.
Tyvärr är problemet fortfarande inte löst. Felmeddelandet visas inte längre, och när jag försöker bokföra kvittot ser det ut som att bokföringen ska genomföras, men sedan händer ingenting.
Kvittot blir alltså inte bokfört och ligger fortfarande kvar under Bildunderlag.
Jag har provat att bokföra det på samma sätt som tidigare, exempelvis mot konto 2893, men det går fortfarande inte att slutföra bokföringen.
Kan ni kontrollera detta igen? Det verkar alltså som att felmeddelandet har åtgärdats, men själva bokföringen fungerar fortfarande inte.
Med vänlig hälsning
Mariët
Eken Redovisning
Hej,
Det ser ut som att problemet med att bokföra kvitto mot ett annat konto ändå är löst.
Jag har upptäckt att man nu först måste spara bokföringen och därefter öppna Bildunderlag igen. Då går det att bokföra kvittot.
Det fungerar alltså, men jämfört med tidigare innebär det tyvärr ett extra steg och känns som onödigt dubbelarbete. Tidigare gick det att göra direkt i samma arbetsflöde.
Med vänlig hälsning
Mariët
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.