Hej!
Har börjat använda kortterminal.
Hur bokför man detta?
Insättning från inlösaren sker tisdagar och fredagar och tar en avgift.
Ska man bokföra dagskassan varje dag eller gör man en händelse när pengarna kommit in?
Alt 1:
Dagskassa 1930 Debit
3052 Kredit
2621 utg moms
Avgiften görs separat?
hur i så fall?
Alt 2.
Bankhändelses dag
1930 debit utbetalt belopp
3052 kredit ex moms
xxxx Nåt konto för avgiften kredit?
2621 utg moms
Eller ?
Tacksam för svar
Jan Granlund
Löst! Gå till lösning.
Du har en kortterminal.
Du får betalt.
Fråga: vilket har du först koll på: själva intäkten (moms - intäktskonto) eller det som kommer in till banken (1930)?
Jag har nämligen ett förslag i bakhuvudet som du kan jobba med, men jag behöver få veta upplägget, hur det ser ut och fungerar.
Mvh Lena
Halloj!
Tänker att lättast vore kanske att bokföra insättningen från inlösaren eftersom dom tar avgift så man får det i samma hantering inklusive utgående moms
om man bokför varje eller dagskassan så blir det mer jobb tänker jag och vi har ju faktiskt inte fått den "korrekta" betalningen förrns inlösaren betalar ut/in på 1930.
Det är väl också lite så att man som liten företagare "ser" insättningen efter avgifter på 1930 från inlösaren för att göra ett överslag om hur man ligger till.
Insättningen från inlösaren är "verkligheten" "händelsen" klar tänker jag.
Vi använder bara 12% moms på försäljning.
Vad gissar du skulle vara smidigast?
//Jan
Jag hade ett upplägg ett tag, som gick ut på att jag väntade in de underlag för för försäljningen efter att pengarna kommit in på banken. Bankkontot däremot bokade jag alltid upp, så att 1930 alltid stämde varje dag. Min grej var, att jag alltid tog alla bankinsättningar från dagen före och bokförde. Det som kommit samma dag, väntade jag med till dagen efter. Varför? Jo, gör man så, vet man att alla bankinsättningar kommit in.
Du undrar säkerligen varför jag inte pratar om bankkopplingar och automatiska överföringar här, men jag tycker de inte är 100% pålitliga och idag lever programmen sitt egna liv med automatkonteringar som inte går att backa om det blivit fel. Jag vill ha kontroll, inte att en dator hårdnackat bestämmer.
Det här scenariot kanske är applicerbart på bankkopplingar också och om du föredrar det, går det säkert att applicera mitt upplägg här nedan på det.
Så här gör du:
Upplägget är, att du varje morgon tar ut ett kontoutdrag från banken i PDF (eller tar bankkopplingens inkommande summor). Boka:
När sedan du har underlagen för det som kommit in, bokar du på korrekt datum:
På det här sättet kommer bankkontot alltid att stämma dag för dag och det är viktigt!
Sedan håller du koll på 2998 och ser direkt vilket intäkt du saknar kvitto på (om det blir så), vilket är en bra genväg.
När 2998 är noll kronor, är alla kvitton/underlag bokförda och banken stämmer också.
På det här sättet, har du ett bombsäkert sätt att hålla koll på pengar in och att alla transaktioner är bokade.
Lycka till!
Mvh Lena
Det verkar fiffigt! ska kika vidare på det . Tack för bra svar! //Janne
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.