Hej!
Jag har köpt en produkt till mitt företag, på delbetalning. Hur bokför jag detta? På vilket konto?
Tacksam för svar.
Mvh
Annelie
Löst! Gå till lösning.
Har du fått en faktura?
Mvh Lena
Ja. Fakturan är på hela inköpsbeloppet. Därför osäker på hur jag bokför delbetalningen.
Jag har fått en faktura på hela beloppet. Det jag undrar är hur jag bör bokföra delbetalningen, eftersom jag får kontohändelser för detta.
Tacksam för vägledning!
Hälsningar
Annelie
Betala delbeloppet manuellt på banken.
Gå in på leverantörsfakturan sen och gör delbetalningen manuellt där.
Vad jag vet, kan man radera bankkopplingen som blir.
(Jag litar inte till att programmet automatiskt kan hantera delbetalningar korrekt.)
Mvh Lena
Hur ska jag bokföra momsen lämpligast?
Momsen ska in på 2641 i debet!
Mvh Lena
Hur räknar jag ut hur mycket moms jag ska betala vid varje delbetalning?
Om den hela summan är XXXX
med moms YYYYY
och delsumman för delbetalning är ZZZZ, hur räknar jag ut momsen för varje delbetalning?
Tacksam för svar.
Hälsningar
Annelie
Hejsan!
Din delbetalning är en sak, din fakturamoms en annan.
Om du har bokat fakturan och lagt in momsen, ska du inte bry dig om momsen igen.
Du ska enbart bry dig om dina delbetalningar. Momsen är ju redan bokad.
Är det så att du jobbar med kontantmetoden och inte faktureringsmetoden, kan du istället för att just nu (när du delbetalar) boka alla dina utbetalningar så här:
kredit 1930: x xxx,xx kr (utbetlaning till leverantören)
Debet 1790: x xxx,xx kr (interimsfordringar)
När du bokat alla delbetalningar, kostnadssför du fakturan och bokar momsen (2641) enligt vad som står på fakturan. Fakturan visar vilken moms som ingår i köpet.
Mvh Lena
Jättevänligt med förklaringen!
Nu förstod jag helt.
Vänliga Hälsningar
Annelie
Annelie
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.