Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elchland2014
MEDLEM

Deklaration

Hej!

Jag avregistrerade mitt företag den 31 juli 2026. Mitt räkenskapsår är därför 1 januari till 31 juli 2026. Efter att ha stämt av bokföringen ville jag upprätta årsredovisningen, men år 2026 (1 januari till 31 juli) visas inte. Hur kan jag skapa förenklat årsbokslut samt deklaration for 2026?

Med vänlig hälsning

Natalie

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Elchland2014 

Det här löser sig, jag tror att det bara handlar om att räkenskapsåret behöver justeras lite innan årsredovisningen går att öppna.

Börja med att gå in på Inställningar Räkenskapsår och IB och förkorta räkenskapsåret 2026 så att det matchar din avregistrering, alltså 1 januari till 31 juli (detta gäller om 2026 är det senaste räkenskapsåret du har upplagt). 

När det är klart går du till Bokföring Avstämning, väljer det förkortade året 2026 och klickar på Öppna Deklaration & Årsredovisning.

Ibland kan det bli lite krångel så att fel år visas under Underhåll Räkenskapsår efter att du förkortat det. Skulle det hända hos dig, radera bara bort det felaktiga 2026 där, logga ut och gå in i Spiris igen. Då byggs rätt räkenskapsår upp automatiskt och du ska kunna skapa både årsbokslutet och deklarationen utan problem.

Om du vill att vi gör detta tillsammans så ring oss på 0470-70 60 00 så hjälps vi åt - välkommen! 🌻

Elchland2014
MEDLEM

Hej!

Jag gjorde som du skrev. Efter ja raderade bort det felaktiga 2026 loggade jag ut och gick in i Spiris igen. Bokföringen är avstämd och jag klickade på Öppna Deklarationen & Årsredovisning. Sen kom den här:

Elchland2014_0-1787905233044.pngElchland2014_0-1787905233044.png

Om jag stänger det här fönstret så fins det inget år 2026.

Ok men då får du ringa supporten så ska vi hjälpa dig. Du kan hänvisa till ärende 01017463

Välkommen att kontakta supporten