Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ekonomikontoret On-line
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Delbetalning av leverantör med betalfil - ? Varför har den tagits bort ?

Hej Alla 

Jag tror tidigare att det gick att delbetala leverantörer med betafil i Spiris

Av min förvåning så hat den funktionen försvunnit?

Många av mina större kunder del betalar ibland en större faktura enlig överenskommelse med leverantören så att de slipper belåna eller sälja sina fakturor. Ett bra alternativ om man vill slippa kostnad för att belåna kundfakturor. Bättre att göra upp en del betalningsplan direkt med leverantören så blir det inga påminnelser från olika inkassobolag som enbart är ute efter att tjäna pengar på korta betalningstider.

Varför har delbetalning av leverantörer tagits bort med betal fil i Spris. Detta har alltid funnits i alla reskontror jag jobbat med och det bör finnas i Spiris. Ett modernt system som inte klarar delbetalning av leverantör via betalfil?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ekonomikontoret On-line 

Tack för att du hör av dig – jag förstår verkligen behovet av att kunna delbetala leverantörsfakturor för att slippa onödiga finansieringskostnader och påminnelser.

Svaret beror på om du menar betalningar via bankkoppling eller om ni arbetar med manuella betalfiler.

Med bankkoppling går det i dagsläget att hantera delbetalning i två steg: första delbetalningen görs manuellt på banken och matchas mot fakturan när kontoutdraget importeras. Därefter kan återstående belopp skickas som betalfil från systemet. Om ni har en betalningsplan med flera delbetalningar (fler än två) stöds det tyvärr inte via betalfil idag.

Utan bankkoppling går det inte att från systemet dela upp en leverantörsfaktura i flera betalfiler. Delbetalningar behöver då göras manuellt på banken och matchas i efterföljande avstämning.

Självklart är du välkommen att registrera ett förbättringsförslag via Feedback och förslag långt ner till vänster när du är inloggad.