Hej!
Jag råkade ångra en faktura som låg under obetalda leverantörsfakturor vilket gjorde att det skapades en kreditfaktura på den. Jag lade sedan till fakturan igen (alltså läste in den igen) eftersom det var av misstag jag ångrade den. Originalfakturan är nu hanterad men kvar ligger kreditfakturan. Vad gör jag med den?
Hej!
Om du har lagt in en faktura och du ångrat den så att det blir en kreditnota, brukar dessa två bli kvittade med varandra så att man kan börja om på ny kula. Det ser ut som om du har börjat om från början med en nytt inläst fakturaunderlag, så fråga är om verkligen kreditnotan finns kvar. Kan du kika en gång till?
Mvh Lena
Ja jag får inte riktigt ihop det. Den ligger kvar i "obetalda" och kommer med varje gång jag skapar en betalfil, fast som en kreditfaktura då..
Berätta:
Mvh Lena
Ska se om jag får in bilder på hur det ser ut.
Om jag ska ta det från början så mottog vi en leverantörsfaktura, som jag bokförde som vanligt, kort därpå mottog vi en kreditfaktura på en delsumma av denna faktura jag just lagt in dvs L254 (355742). Då fick jag för mig att jag behövde ångra den för att sammankoppla dessa två INNAN jag bokförde, vilket jag för sent fick talat om för mig av AI att det sker efteråt. Då läste jag in den igen, bokför både den och kreditfakturan på det mindre beloppet och kvittade sedan dessa mot varandra innan jag skickade för betalning. Men kvar ligger alltså en kreditfaktura på hela beloppet...
Men nu ser det ju onekligen ut som att jag lyckats bokföra om "kvittningen" eftersom det verkar vara samma nummer på den?
Kredit #2 som är kvittad mot originalfakturan då denne redan var inlagd. Denna verkar blivit korrekt inlagd då summan som skickades till banken var 117k
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.