Hej!
För ett tag sedan skickade jag ut en faktura med felaktigt belopp till en kund. Blev uppmärksammad på detta, och skickade ut en kreditfaktura, men denna hamnade på fel ställe och kundens fakturahantering missade den. Resultatet blev att kunden betalade både den felaktiga fakturan och den jag sen skickade ut med korrekt belopp. Jag har nu betalat tillbaka beloppet på den felaktiga fakturan till kunden, men vad behöver jag göra för att bokföringen ska stämma, och hur?
Hittade följande i Spiris FAQ: "Om kunden har betalat en faktura som du har krediterat behöver du betala tillbaka pengarna till kunden. Därefter matchar du betalningen mot debetfakturan och återbetalningen mot kreditfakturan."
Men hur går den här matchningen till rent praktiskt? Alltså, vad behöver jag klicka på i Spiris?
Bokföringsperioden som fakturorna hör till har tyvärr hunnit bli låst, om det påverkar svaren.
Tack på förhand för svar!
Det hela hänger på vad du gjorde med den felaktiga inbetalningen från kund.
Du har skickat en faktura
Sedan har du helt korrekt gjort en kreditnota
Sedan har du skickat en ny faktura, helt korrekt!
Sedan kom två inbetalningar, dels på den felaktiga fakturan och sedan på den rätta
Ponera att du inte "matchade" den felaktiga fakturan med inbetalningen utan inbetalningen ligger och skvalpar i luften (betalningen är inte bokförd)
Har du redan kvittat bort den felaktiga fakturan med kreditnotan plus att du har en felaktig inbetalning samt en utbetalning?
Har du matchat den felaktiga fakturan med den felaktiga inbetalningen och har en lös kreditnota som känner dig övergiven?
Mvh Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.