Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PaulaBoo
MEDLEM

Felaktig inbetalning

Hej! 

För ett tag sedan skickade jag ut en faktura med felaktigt belopp till en kund. Blev uppmärksammad på detta, och skickade ut en kreditfaktura, men denna hamnade på fel ställe och kundens fakturahantering missade den. Resultatet blev att kunden betalade både den felaktiga fakturan och den jag sen skickade ut med korrekt belopp. Jag har nu betalat tillbaka beloppet på den felaktiga fakturan till kunden, men vad behöver jag göra för att bokföringen ska stämma, och hur?

Hittade följande i Spiris FAQ: "Om kunden har betalat en faktura som du har krediterat behöver du betala tillbaka pengarna till kunden. Därefter matchar du betalningen mot debetfakturan och återbetalningen mot kreditfakturan." 

Men hur går den här matchningen till rent praktiskt? Alltså, vad behöver jag klicka på i Spiris?

Bokföringsperioden som fakturorna hör till har tyvärr hunnit bli låst, om det påverkar svaren.

Tack på förhand för svar!

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Det hela hänger på vad du gjorde med den felaktiga inbetalningen från kund.

Du har skickat en faktura

Sedan har du helt korrekt gjort en kreditnota

Sedan har du skickat en ny faktura, helt korrekt!

Sedan kom två inbetalningar, dels på den felaktiga fakturan och sedan på den rätta

• Vad hände med inbetalningen på den felaktiga fakturan?

Ponera att du inte "matchade" den felaktiga fakturan med inbetalningen utan inbetalningen ligger och skvalpar i luften (betalningen är inte bokförd)

• Summa summarum har du då en inbetalning som inte är bokförd och sedan en utbetalning på samma belopp som inte heller är bokförd. I och med att summorna går på ett ut, bokför du inte varken inbetalning eller utbetalning utan du kvittar bara bort den felaktiga fakturan mot kreditnotan.

Har du redan kvittat bort den felaktiga fakturan med kreditnotan plus att du har en felaktig inbetalning samt en utbetalning?

• Precis som ovan så behöver du inte göra något för ingående pengar och utgående pengar ut varandra

Har du matchat den felaktiga fakturan med den felaktiga inbetalningen och har en lös kreditnota som känner dig övergiven?

• Matcha din utbetalning till kunden med kreditnotan du skapade.

Mvh Lena