Hej!
Välkommen som ny forummedlem.
Det här brukar bero på inställningarna för betalningsvillkor i Visma Administration. Om förfallodatum ibland blir samma som fakturadatum så är det oftast för att betalningsvillkoret på kunden (eller på själva fakturan) är satt till t.ex. Kontant, 0 dagar eller att antal dagar saknas.
Saker du kan kontrollera:
På kunden: Gå in på kunden och kontrollera vilket betalningsvillkor som är valt. Ändra till t.ex. 10, 20 eller 30 dagar om det är det som ska gälla.
På fakturan: Ibland följer inte fakturan kundens standardvillkor om man skapat fakturan genom att kopiera eller ändra manuellt. Kontrollera betalningsvillkoret direkt på fakturan innan den bokförs.
Under Inställningar – Företagsinställningar – Försäljning: Kontrollera att standardbetalningsvillkor är korrekt angivet.
Om ni importerar fakturaunderlag eller använder order/kundmallar kan även dessa ha egna betalningsvillkor som slår igenom.
Har sett att det ofta “dyker upp enstaka gånger” just när man byter kund, kopierar fakturor eller om kunden saknar betalningsvillkor. När man väl rättat grundinställningen brukar problemet försvinna. Vill du att vi tittar på det tillsammans så är du välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00.
Ha en fin eftermiddag!