Jag bedriver enskild firma för skogsbruk tillsammans med min kusin. På gården finns även ett fritidshus som vi nyttjar gemensamt privat. Kostnader hänförliga till huset betalar vi från det gemensamma bankkontot i verksamheten (1930), men eftersom de inte är avdragsgilla bokför jag dessa som eget uttag på konto 2013. Jag skulle dock gärna vilja använda bokföringssystemet för att hålla reda på dessa privata kostnaderna, t.ex. hur mycket som går till elräkningar, sophämtning, etc. Jag testade att lägga upp kostnadsställen, men de är inte valbara för konto 2013 utan endast för kostnadskonton. Finns det något annat smart sätt att gruppera dessa egna uttag för att separat (alltså skilt från den faktiska bokföringen) hålla reda på vad som har gått till vad? (Att lägga upp flera olika konton för egna uttag tycker jag blir för bökigt, och dessutom är det ju kapitalkonton som jag för om till 2010 vid årsskiftet så då får jag ändå ingen historik.)
OK, så du har gått in i kontoplanen och försökt hitta rutan för resultatenheter på balanssidan?
Mvh Lena
Det hade jag inte hittat tidigare, tack så mycket! Gjorde det nu och då kan jag registrera kostnadsställen på kontot. Men då blir följdfrågan hur jag kan få ut någon vettig rapport på det hela? För när jag går via resultaträkningen, antingen under kontoanalys eller via rapporter, så återstår faktum att konto 2013 inte är något kostnadskonto och därför visas ingenting. Så för att kunna göra någon analys av dessa privata kostnader är det enda sättet som jag kan hitta att gå in via huvudboken och sen välja ett kostnadsställe i taget. Eller finns det något annat sätt?
Du aktiverar resultatet heter på kostnadssidan också. Sedan tar du ut balans- och resultaträkningar med resultate heter. Då blir det rapporter.
Edit:
Bokföringen vi arbetar med har ett namn: dubbel itaiensk bokföring. Det namnet kan tolkas på flera sätt, men det dubbla ser man i verififkaten där debetsidan måste ha samma värde som kreditsidan, annars går inte verifikatet att spara. Det går också igenom i att man har en balansrapport och en resultatrapport. Balansrapporten visar alla tillgångar och skulder medan resultatrapporten visar alla intäkter och kostnader.
Det betyder, att du i det här fallet måste ta ut både en balansrapport och en resultatrapport för att se 2013 samt de kostnader (och även intäkter) som ni har. Det är så systemet fungerar och det måste man förhålla sig till.
Mvh
Lena
Tack för svar, men jag förstår dock inte fullt ut vad du menar, även om jag är väl införstådd med hur bokföring fungerar. Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg handlar det alltså om privata utlägg (för bostadshus) som vi gör från det gemensamma affärskontot. Dessa bokförs således mot 1930 (kredit) och 2013=egna uttag (debet) och något kostnadskonto blir aldrig aktuellt eftersom de inte utgör kostnader i verksamheten. Jag har nu aktiverat kontot 2013 för resultatenheter för att där kunna gruppera de olika typerna av privata utgifter vi har. Men om jag tar ut en resultatrapport med resultatenheter så syns ingenting eftersom inga kostnader ligger på kostnadsställen. Vad jag kan göra är att göra en kontoanalys för konto 2013 och filtrera på de olika resultatenheterna. Men min uppföljningsfråga var ifall det finns något smidigare sätt att få ut en samlad rapport över kontotransationer på 2013 men grupperat/summerat per resultatenhet?
OK, jag missförstor i och med att du skrev: "För när jag går via resultaträkningen, antingen under kontoanalys eller via rapporter, så återstår faktum att konto 2013 inte är något kostnadskonto och därför visas ingenting" så tolkade jag det såsom att du använde dig av resultatrapporten. Men så ser jag nu, att du inte använder resultatrapporten alls.
Fråga: Men min uppföljningsfråga var ifall det finns något smidigare sätt att få ut en samlad rapport över kontotransationer på 2013 men grupperat/summerat per resultatenhet?
Min följdfråga: Hur skulle du vilja att det fungerade?
Mvh Lena
Jag försökte gå via resultatrapporten, men får inte ut något där eftersom 2013 inte är ett kostnadskonto. Jag skulle helst vilja få en sammanfattning med alla bokningar per kostnadsställe och resultatenhet. Men jag inser samtidigt att det kanske inte är rimligt. Genom att gå via huvudboken kan jag välja ett kostnadsställe i taget och då får jag ändå ut ungefär det jag behöver så jag tror jag nöjer mig så.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.