Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hantering av självrisk vid uthyrning

Har snöskotrar som jag hyr ut. Min avgift från försäkringsbolaget är 10 000:- i självrisk, i hyresvillkoren mot kund är självrisken 15 000:-. Det jag funderar är hur det blir med redovisningen på de överstigande beloppet på 5000:- gällande moms etc?

1 SVAR 1

Det är ingen moms på försäkringar, så mycket vet jag. Hur ser det ut på fakturorna från ditt försäkringsbolag, debiterar de moms på självrisker? Om inte, ska du inte heller göra det, tror jag. Men någon mer kunnig än jag får nog svara på detta.

Det här är lite ruggigt: för säkerhets skull, gick jag in på CoPilot och frågade: "är det moms på försäkringar och självrisker?"

Svaret blev det här:

Kort svar: Nej, det är ingen moms på försäkringar eller självrisker.

Här är den tydliga uppdelningen — och jag tar även hänsyn till att du just nu läser om självrisk vid uthyrning av snöskotrar

Moms på självrisk från kund

När du tar ut en självrisk av kunden (t.ex. vid uthyrning av snöskoter):

✔ Om kunden ersätter din självrisk (t.ex. 10 000 kr):

• Det är inte momspliktigt.

• Kunden ersätter en kostnad du haft — ingen moms ska läggas på.

✔ Om du tar ut en högre självrisk än försäkringens (t.ex. 15 000 kr där din egen är 10 000 kr):

Det extra beloppet på 5 000 kr:

• Är inte momspliktigt, så länge det är en avtalsenlig skadeståndsliknande avgift och inte en del av uthyrningspriset.

• Det betraktas som skadestånd/ersättning för skada, inte som betalning för en tjänst.

Det viktiga är att det inte får vara en dold hyreshöjning, utan tydligt kopplat till skada/självrisk i avtalet.

Se upp! Storebror ser dig! Jag reserverar mig för att AI har fel...

Mvh Lena