Jag trodde mig förstå att jag kunde lägga till återkommande rader manuellt på respektive. T ex för en person som har ett lönetillägg.
Det är bara det att lönetillägget inte tas med i beräkningen vid sjuk. Hur kan jag lägga in detta istället, så det tas med?
Hej!
Om du går in på den anställde i programmet och väljer Anställning så har du till höger Inställningar för karensavdrag. Vid fältet för Rörlig lön kan du lägga in lönetillägget för den anställde. Då tas det med i beräkningarna för sjuklön och karens. 😀
Hör av dig om fler funderingar dyker upp.
/Ebba
Det verkar osäkert om det tas med i sjuklön? får det inte att stämma. (jag håller på att göra en lön identisk med en verklig, så jag vet att jag kan använda systemet)
Hur är det med tjänstledigt? det ska även tas med där.
Hej igen!
Beskrivningen ovan gäller för sjuklön och karens. Vill du att det ska påverka tjänstledighet tänker jag att du nog får skapa en egen löneart. För att skapa en egen löneart går du till Löneinställningar - Lönearter - kopiera en som finns och utgå ifrån den.
Lycka till!
/Ebba
Ok, tack. Men hur vet jag att den jag lägger till räknas med som underlag. Framgår det någonstans?
Hej igen!
Jag ber om ursäkt ifall jag missförstår dig. Enklast är kanske om du ringer in annars om du inte känner att du har fått svar på din fråga. När du skapar/kopierar en löneart så finns det ett gäng inställningar som ska göras på lönearten. Där ställer du in vilka underlag som ska påverkas. Kika på alla tre flikar för lönearten så att du får inställningarna som du vill ha det.
Hoppas att det kan hjälpa.
/Ebba
Hej igen, tack för svar men jag hittar inget sånt val till höger...eller ngn annan stans
.... eller jo det har jag visst, sorry. Blev förvirrad när det stod "Genomsnittlig lön per månad". Det är bara tillägget jag ska lägga där?
Och det beräknas inte % på det tillägget. Jag tänker på de som jobbar deltid, jag vill inte att tillägget ska minskas.
Och hur kan jag få lönekörningen att räkna med tillägget vid tjänstledighet. Det verkar den inte göra?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.