Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

haddock11
UTFORSKARE

Husarbete, skatteavdrag och kundens del att betala i fakturan

Jag klurar på en sak:
På den utskrivna fakturan till kunden står alltid skatteavdrag och den del som kunden ska betala.
Detta står också - ibland - i fakturan på skärmen som man jobbar med.
Men i några fall ser jag bara hela totalbeloppet på vad kunden ska betala, utan uppdelning på skatteavdrag och kundens del (även att den finns med på pdf-utskriften)?
Varför är det så, vilken anledning?
Kan det vara kopplat till registrering av delbetalning, filen till Skattverket (huset) att göra?

haddock11
2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @haddock11 

Det du ser brukar bero på skillnaden mellan arbetsvyn i fakturan och hur fakturan faktiskt skrivs ut.

I fakturabilden i Spiris visas ibland bara totalsumman för fakturan, medan uppdelningen mellan skatteavdrag (ROT/RUT) och kundens del inte alltid visas lika tydligt där. Däremot måste uppdelningen alltid finnas med på själva fakturan till kunden, därför syns den konsekvent i PDF/förhandsgranskningen.

Så om uppdelningen finns på PDF‑fakturan är allt i sin ordning.

Det brukar inte vara kopplat till filen till Skatteverket, men visningen i fakturabilden kan ibland skilja sig lite beroende på om fakturan är utkast, bokförd eller om betalningar har registrerats.

Om du vill kan du gärna slå oss en signal så kan vi titta på ett exempel tillsammans och se exakt vad som händer i ditt fall. Du når supporten på 0470‑70 60 00. Välkommen!

Hej hej!

Tacksam för snabbt svar.

Visst kan jag ringa supporten, tycker att jag ofta rekommenderas att göra det och där blir jag alltid vänligen och bra bemött.

Men just i ett sådant här fall, så känner jag att det borde vara enkelt att få en skriftlig kort beskrivning över reglerna i presentationen på skärmen, det är ju då till nytta för fler som kanske undrar.

Ty programmeringen är ju kodad med tydliga regler och villkor och därmed borde vara lätt att förklara med en liten lista eller tabell. Kodning är inte slumpartad ("brukar" eller "kan skilja sig lite") utan alltid specificerad med exakta villkor.

Det gäller inte ett särskilt fall, utan något jag observerat över tid i en rad olika fall.

En synpunkt med största vänlighet! 🙂
Mvh
Peter

haddock11