Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarinaM_
UTFORSKARE

Import pdf från NYA outlook till Visma

Hej,

Jag har uppdaterat min mail till den nya Outlook och har därefter inte kunnat "drag-and-drop" pdf från mail direkt in till Visma/Inköp/Bildunderlag.

I den gamla outlook har det inte varit några problem. MEN i det nya Outlook har jag nu istället först behövt spara ned pdf:en och sedan dra över det till Visma (vilket funkar fortfarande). Detta tar ju tid och har jag många fakturor som kommer in till faktura-inkorgen så har jag allt mindre tid till annat. Är detta något som ni kan lösa? 

Samma problem med beställningar som trillar in i pdf från kund. Dessa har jag också kunna dra över direkt från mail till Visma/Försäljning/Ordrar.

PS. Har även testat att kopiera filen direkt i mailinkorgen och klistra in. Men klistra-in funktionen i Visma funkar inte heller på pdf. 

Hälsningar

Carina

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @CarinaM_ 

Det du upplever beror på hur nya Outlook hanterar bilagor. I den nya versionen fungerar inte längre drag‑and‑drop av bilagor från mejlet som en “riktig fil”, utan mer som ett objekt i Outlook. Därför kan många externa program och webbtjänster (inklusive Spiris) inte ta emot filen direkt när man drar den från mejlet.

Det är därför det fortfarande fungerar om du först sparar ner pdf-filen på datorn

och sedan drar in den till Spiris.

Detta är alltså en begränsning i nya Outlook och tyvärr inget vi kan påverka från Spiris sida.

Ha en fin dag 🌻

Hej Tinna,

Enligt vår IT-ansvarig är det inställningar som Visma/Spiris kan ställa in för att drag-and-drop även ska fungera i den nya outlook. Jag har inga problem att använda det när jag ska dra det till datorn och spara ned det.  Men vill inte era utvecklare ändra de inställningar som krävs så blir det merarbete för oss, era kunder.

Hälsningar Carina

Hej @CarinaM_ 

Jag förstår hur du menar, och jag håller med om att det blir ett extra steg i ditt arbetsflöde.

Det som er IT‑ansvarige syftar på är troligen att ett system kan byggas för att tolka innehållet i objektet som Outlook skickar när man drar en bilaga från nya Outlook. I den nya versionen hanteras bilagan dock inte som en vanlig fil utan som ett Outlook‑objekt, vilket gör att andra program inte kan ta emot den direkt via drag‑and‑drop. 

För att stödja detta skulle det krävas särskild funktionalitet för att läsa ut och omvandla objektet till en faktisk fil (t.ex. en PDF). Det är alltså inte något som kan lösas genom en enkel inställning i Spiris, utan skulle kräva en mer omfattande utvecklingsinsats.

I dagsläget behöver man därför spara ner PDF‑filen först och sedan dra in den i Spiris, eller ladda upp den direkt i programmet.

När det gäller leverantörsfakturor rekommenderar vi också att låta leverantörerna skicka fakturorna direkt till programmets faktura‑epostadress. Då kommer de automatiskt in i Spiris och du slipper hantera dem manuellt från din egen mejl. 

Du kan läsa mer om de olika sätten att lägga till underlag i hjälpavsnittet Läs in bildunderlag. Läs in bildunderlag

Ha en fin dag!

CarinaM_
UTFORSKARE

Hej @Tinna Gunnarsson ,

Många använder idag Outlook. Fler och fler kommer att behöva gå över till den nya outlook (när den gamla versionen skrotas så småningom). Visma som säkert vill vara "up to date" behöver nog anpassa sina program/system därefter. Era utvecklare behöver få fram ett stöd som gör att drag-and-drop även fungera på den nya outlook. Allting handlar om prioritet, vilket era utvecklare inte anser att detta är just nu. 

Visma, som gång på gång har visat försämringar ur användarens synvinkel, behöver hänga med i utvecklingen och förbättra programmet. Många gånger har vi jobbat oss runt programmet för att systemet inte fungerar på ett tillfredställande sätt. Jag vet inte hur många ofta jag har fått lösa problem som uppstår genom att hitta andra vägar. Och allt oftare får jag även rensa cookies och historik när något inte fungerat i Visma. Hos en av era stora konkurrenter har jag aldrig behövt göra detta en enda gång. 

Hos mig som användare finns en begränsning av tålamod på de försämringar i funktionalitet Visma skapar. 

Hälsningar

En grinig användare

Hejsan, @CarinaM_ !

Jag är också grinig, men grinig på Microsoft. Jag har hela tiden en flagga där de uppmanar mig att byta till nya Outlook och att byta, eller som de säger "uppgradera", till den programvara jag redan har (= MS 365). Jag gillar inte nya, klena Outlook som inte kan det jag har i den klassista varianten och jag kommer hålla ut tills programmet dör och skjuter på så sätt upp mina raserianfall mot Microsoft.

Kollade med AI om varför de puschar för en programvara jag redan har (MS 365) och betalar svinmycket för varje år och varför de tycker att jag ska betala fullt pris för en Outlook som inte presterar det jag betalt för. Fick svaret att MS alltid släpper iväg programvaror som inte fullutvecklade och så uppgraderar de lite vartefter.

Blir så jäkla trött på det här! Felet ligger förmodligen hos MS och inte hos Spiris. Varför skulle en fil inte kunna dras över till Spiris? Jag är helt övertygad om att det är Pyttemjuk som ligger bakom problemen men att de skyller på andra.

Mvh Lena