Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anders W
MEDLEM

Importera kontoutdrag från skatteverket i csv format istället för SKV-fil

Skatteverket har gått över från SKV format till csv för export av kontoutdrag. I Spiris är det däremot fortfarande endast SKV-fil som stöds när jag vill importera kontoutdrag i Kassa- och bankhändelser. Finns det någon lösning på detta?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Anders W 

I dagsläget går det tyvärr inte att importera kontoutdrag från Skatteverket i CSV-format direkt till Kassa- och bankhändelser i Spiris. Vi stödjer just nu endast import via SKV-fil om man väljer manuellt uppladdade filer.

Ett alternativ som kan vara till nytta för dig är att aktivera en direktkoppling till Skatteverket för ditt skattekonto. Med kopplingen hämtas händelserna automatiskt varje morgon, utan att du behöver ladda upp några filer. När kopplingen är aktiverad importeras händelser från aktiveringsdagen och 30 dagar bakåt. Händelser som redan finns i Bokföring & Fakturering kommer inte att dupliceras.

Så här aktiverar du kopplingen:

Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Välj skattekontot och klicka på Aktivera koppling.
Följ guiden och logga in hos Skatteverket i det sista steget för att slutföra aktiveringen.

Kopplingen är helt kostnadsfri både från vår sida och Skatteverkets och på så sätt slipper du hantera CSV-filer manuellt och får en smidigare, mer automatiserad process.

Läs mer i hjälpavsnittet Arbeta med koppling till Skatteverket och har du några funderingar så är du alltid välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00.

Khedron Wilk
CHAMPION

Den gamla tjänsten med SKV-format tycks finnas kvar här: https://sso.skatteverket.se/sk/ska/hamtaSaldo.do (med reservation för att jag har inte testat)
Men du skall nog dels räkna med att den kommer försvinna så småningom och du skall nog också dels räkna med att Spiris inte  kommer hantera det nya formatet. Frågan har varit upp i ett par månader nu och det finns inga signaler om det,