Hej, jag behöver experthjälp.
Bakgrundsinformation: Använder Visma eEkonomi och kör kontantmetoden.
Jag har skickat en leverantörsfaktura till banken (via bankkoppling) men blev tvungen att skicka tillbaka några felaktiga produkter och har sedan fått en kreditfaktura som jag lagt in som utkast. Eftersom jag inte ville betala hela beloppet i ursprungsfakturan raderade jag betalningen på internetbanken och skapade en ny med beloppet från kreditfakturan avdragen.
Jag har alltså en leverantörsfaktura med ursprungligt belopp liggande som en förfallen obetald faktura som det inte ser ut som man kan göra mycket med och en kreditfaktura med belopp som avser avdrag för de returnerade varorna som ett utkast.
Efter att betalningen nu gjorts finns en bankhändelse som jag hade hoppats skulle gå att koppla mot både den ursprungliga fakturan och kreditfakturan för att matcha det betalda beloppet men det ser det inte ut som det går att göra.
Har någon något bra tips på hur jag löser detta på bästa sätt så att:
1. Betalningen matchas både mot fakturan och kreditfakturan.
2. Att leverantörsfakturan inte ligger kvar som obetald.
Tack på förhand
Ulf
Hej igen,
Ser ut som jag löste problemet. Hittade lösningen på följande sida under stycket "Leverantörsfaktura - delbetald, resten kvittad mot kreditfaktura":
https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-smart/sv-se/content/online-help/cashbank-match-transacti...
"Den som söker skall finna" 🙂
Ulf
Tack för att du återkopplade - Guldstjärna till dig ⭐
/Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.