Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TFranke
MEDLEM

Kvittera en kredit mot en debit

Hej, jag har en kreditfaktura, kundfaktura som jag skulle vilja kvittera mot en debit. När jag väljer kvittera så får jag inte upp några fakturor i listan att välja mellan. Jag kan heller inte söka upp den jag vill kvittera mot. Vad gör jag för fel? Måste de ha samma kundnummer?

2 SVAR 2
LW -60
CHAMPION

Är det så, att du har en kundfaktura som du har krediterat och du vill kvitta dessa mot varandra ska du kunna göra som du  beskriver. Ibland behöver programvaror, att man har tagit upp kundfakturan och där inifrån fakturavyn valt att kreditera fakturan, till skillnad  från att man direkt skapat en kreditnota utan anknytning till visst fakturanummer. Jag vet inte hur du gjort krediten, så jag kan inte ha en bedömning om vad som är fel i ditt fall. Däremot kan du gå runt problemet:

Har fakturan och kreditnotan exakt samma belopp? Gör då manuella betalningar på fakturan och krediten. Då kommer dessa försvinna ur rullorna och betalar du via 1930 på båda, kommer inte bankkontot att påverkas.

Har kreditnotan ett lägre belopp är kundfakturan? Gör som ovan, men betala kundfakturan med beloppet kreditnotan har, så mellanskillnaden ligger kvar.

Om de måste ha samma kundnummer? Ja, en kreditnota måste ju ha samma kundnummer som fakturan, man kan inte använda ett annat kundnummer på en kreditnota. Olika kundnummer betyder ju att det är två skilda kunder!

Mvh Lena

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @TFranke 

Ser att du fått svar från bästa @LW -60 men jag skrev också ner några punkter som du kan kontrollera. 

Ja, fakturorna måste ha samma kundnummer för att kunna kvittas mot varandra i Visma Administration. Om du inte får upp några fakturor i listan när du väljer Kvitta beror det på att något av följande villkor inte är uppfyllt.

Kontrollera att:

• Kredit- och debetfakturan ligger på exakt samma kundnummer. Det går inte att kvitta fakturor mellan olika kunder, även om det gäller samma företag.
  • Båda fakturorna är bokförda och obetalda.
  • Fakturorna har samma valuta.
  • Kreditfakturan är skickad, annars är kommandot Kvitta debet mot kredit inte aktivt.

Får du inte ordning på det så ringer du supporten på 0470-70 60 00 så kikar vi på det tillsammans. 

Ha en fin dag!