Ett företag bytte bokföringsprogram från Visma eekonomi till Visma administration, men behöll faktureringen i eekonomi. Om man nu vill byta tillbaka hur går man till väga för att inte dubbelbokföra kundfakturor och kundinbetalningar? Företaget har kvar Bokföring & Fakturering i eekonomi, men har inte nyttjat det på 3 år (förutom faktureringen).
Jag tänker mig att man exporterar SIE-fil på bokföringen från administration till eekonomi. Men i eekonomi står alla kundfakturor sen tre år tillbaka som obetalda. Finns det något sätt att registrera kundinbetalningar utan att de bokförs?
Dessutom är alla kundfakturor bokförda i eekonomi pga faktureringsmetoden.
En import av bokföringen skulle innebära att kundfakturorna blir dubbelbokförda.
Och om man registrerar kundinbetalningar i eekonomi så blir det också dubbelbokföring...
Något råd?
Hej @agronomen
Vår rekommendation i det här fallet är att du gör en omstart och skapar ett helt nytt företag i Spiris.
Varför rekommenderar vi detta?
I ditt nuvarande Spiris finns det sedan tidigare bokförda kundfakturor från tiden då faktureringen låg där. Samtidigt har den faktiska och korrekta bokföringen skett i Visma Administration under de senaste tre åren.
Om du importerar bokföringen från Administration till det befintliga Spiris-företaget kommer delar av bokföringen att hamna dubbelt. Det riskerar att skapa differenser i din kundreskontra och ett allmänt rörigt underlag. Dessutom går det inte att registrera kundinbetalningar på de gamla fakturorna i Spiris utan att nya verifikationer skapas, vilket också leder till dubbelbokföring.
Det säkraste upplägget blir därför att:
Kika gärna på vår checklista ”Omstart av företag” i Bokföring & Fakturering innan du sätter igång – den sparar dig både tid och funderingar!
Vill du bolla dina tankar kring upplägget innan du sätter i gång? Du är varmt välkommen att slå oss en signal på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig vidare!
Hej Tinna. Det lät ju lite läskigt. Och kanske min kund blir lite ledsen när hans kundfakturor, 10 år tillbaka tom idag, försvinner 😉
Jag överväger att använda lite semestertid till att göra om bokföringen i eekonomi. Det är jag som gjort den i administration sedan 3 år tillbaka, då jag fick detta nya kunduppdrag och då inte kände mig redo för online bokföring. Men det gör jag idag. Jag tänker mig i så fall att jag gör om bokföringen som fattas i eekonomi (spiris) ett kvartal i taget (kvartalsmoms) och då stämmer av mot balans och resultat. Finns det något tekniskt hinder för detta? Kvartalsvis; kundinbetalningar, levfakturor, levbetalningar, övriga verifikat. På detta vis får jag lära mig eeconomi (spiris) genom träning.
Förmodar att det inte finns möjlighet att radera eventuella fel, som i Fortnox där man kan radera senaste verifikatet. Men skulle fel uppstå så får jag göra en omvänd registrering. Jag tror det kan funka. Men även det lite läskigt för att man tydligen inte kan radera ett år heller, som i administration... Men med noogrann avstämning så tror jag det kan gå.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.