Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

drprrf
MEDLEM

Matchning mot Skattekonto

Jag behöver hjälp att få kopplingen till Skattekonto att funka på ett korrekt sätt.

Just nu hindras jag att gå vidare i Momsredovisning (helårs) inför bokslutet, eftersom det finns ouppklarade händelser i kopplingen. Den verkar inte fungera som jag trodde.

Jag har bokfört händelserna för hand, oberoende av kopplingen.

För ett antal månader sedan fick jag igång det så långt att visma började automatiskt läsa in händelser på mitt skattekonto, men den verkar inte matcha en enda inläst händelse mot rader i min bokföring:

drprrf_0-1780328905225.png

Det är trivialt att hitta t.ex. den där "6096kr" ovan i bokföringen på rätt konto. Och alla de andra också, det är ju bara belopp och datum på det kontot. Det står dock "ingen överensstämmande" etc på samtliga.

Om jag klickar "Matcha"-knappen hamnar jag på inmatning av en ny bokföringspost vilket känns fel, jag tolkar Matcha som att den ska matcha mot befintliga poster. 

drprrf_1-1780329005442.png

Om jag där trycker på "Lägg till bankhändelse" så får jag upp följande förslag, men alla har fel belopp:

drprrf_2-1780329067438.png

En tanke är att radera alla händelserna och stänga av kopplingen, men kanske jag bara behöver hjälp av någon som fattar Visma bättre.

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @drprrf 

Det låter som att kopplingen till skattekontot har läst in händelserna, men att matchningen mot din redan bokförda verifikation inte fungerar som förväntat. Eftersom du dessutom har bokfört händelserna manuellt kan det påverka hur programmet försöker matcha dem, och det är svårt att avgöra exakt vad som blir rätt väg framåt utan att titta på det direkt i ditt företag.

Min rekommendation är därför att du kontaktar vår support på 0470‑70 60 00. Då kan vi gå igenom detta tillsammans med dig i programmet, visa hur matchningen ska göras och se till att du får rätt förutsättningar för att få kopplingen till skattekontot att fungera som det ska, så att du kan gå vidare med momsredovisningen.

Välkommen att höra av dig så hjälper vi dig vidare!

drprrf
MEDLEM

Tack, då vet jag hur det är tänkt att funka och att det bara inte fungerar för just mig! Jag hittade nu ett sätt att ta bort alla Matchningar för 2025 så att jag kom vidare med bokslutet. Strulet med icke-matchningarna tar jag via tfn för händelser under 2026.

Följdfråga: i de fall då man inte har bokfört händelserna manuellt än, kommer programmet automatiskt att

A) bokföra rader via inläsningen från skattekontot med förhoppningsvis alla rätta konton, eller

B) får man färdiga utkast på sådana bokföringsrader som man ska godkänna med

t.ex. ifylld rad 1630 kredit 6069kr / 1930 debet 6069kr (om det var en utbetalning)

eller

C) enbart ett utkast med 1630 ifyllt och övriga konton (1930 i mitt exempel) får man fylla i manuellt?