Hej! Jag har problem med momsredovisningen i Spiris vid årsvis moms (bokslut) när man behöver göra om, och det blir en loop där beloppen ändras.
Bakgrund: Jag nollade IB på 2641 vid årets start (diff 21,43). Under året bokfördes vanlig ingående moms.
Loopen (steg för steg)
A290 – Bokslutsjustering IB 2641
Jag bokar en manuell justering för att hantera IB-diffen.
A291 – Momsredovisning jan–dec
Momsredovisning bokförs.
A292 – Korrigering av momsredovisning
Jag ångrar/rättar och Spiris skapar en korrigering som vänder A291.
Här uppstår problemet:
Efter A292 ser huvudboken “återställd” ut (momskonton ser ut som innan momsredovisningen), men när jag tittar i momsrapportens underlag/ingångsvärden verkar de inte återställas. Det känns som att momsrapporten fortfarande utgår från tidigare körning(ar), trots att kontona i huvudboken är tillbaka.
Jag justerar A290 efter korrigeringen
Jag ändrar A290 (t.ex. för att få 2641 att bli 0 efter momsredovisningen), och i huvudboken ser det korrekt ut.
A293/A294/A295 – Ny momsredovisning + korrigeringar
När jag kör momsredovisningen igen blir beloppen ändå annorlunda, och jag får kvar en rest på 2641 (t.ex. 21,43) och/eller att beloppen “räknas om” varje gång man kör om.
Fråga
Hur ska man göra i Spiris för att:
kunna korrigera/ångra en momsredovisning så att även momsrapportens ingångsvärden/underlag verkligen återställs (inte bara huvudboken), och
få 2641 = 0 efter momsredovisningen utan att hamna i en loop där beloppen dessutom ändras mellan omkörningar?
Klagomål
Det är väldigt dåligt att man:
inte kan förhandsgranska verifikationen innan momsredovisningen bokförs, och
inte kan radera/ångra en precis skapad momsredovisning direkt, utan tvingas in i korrigeringar som gör bokföringen svår att följa.
Tacksam för konkret lösning / rekommenderat arbetssätt.
Det är jobbigt när sånt här händer och när man upplever programmet osamarbetsvänligt. Jag säger INTE att programmet är osamarbetsvilligt, bara att det kan upplevas så. I det här fallet ser jag inte vad som hänt, men det som är positivt är att det handlar om momsen. Den är en evighetsloop som inte ska bli fel, men som ibland blir det i alla fall... Jag återkommer i morgon, när min dator är igång. Jag skriver fr telefonen nu och det är så liten display.
Hej!
Det gäller att förstå hur programmet tänker vilket inte alltid är så lätt 😅. Till momsrapporten så tar Spiris alla rader med momskoder och konto 2641 har momskod 48. Om du tömmer konto 2641 och samtidigt tar bort momskod 48 på just den raden så kommer programmet inte att ta med den raden i momsrapporten.
Hjälp mig att få se hela kontoställning på alla dina momskonton.
Gör så här:
Jag går igenom detta sedan.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.