1. Fungerar automatiskt bokföring av kundinbetalningar om kunden använder OCR-nummer vid betalning?
Vi har bankkoppling (den nya) till Swedbank och kunderna anger idag mina fakturanummer som referens eftersom vi inte har stöd för OCR, det verkar som det krävs ytterligare stöd på min sida (från Bankgirot).
Idag när kundinbetalningar visas på bankkontot i eEkonomi ("Bokföring & Fakturering"?) så bokförs de inte automatiskt. Vi skulle gärna ha att de bokförs automatiskt.
Om vi aktiverar OCR hos BG - kommer då kundinbetalningar bokföras automatiskt?
2. Vilka svar/parametrar är det vi skall ge till BankGirot?
Vi har fått ett frågeformulär från BG. Jag tänker att vi kan ju inte vara den första Spiris-kunden som vill använda OCR så det borde finnas färdigt dokument/mall för detta hos just Spiris?
- Hur ska kommunikationen/filöverföring till/från Bankgirot se ut?
- Vilken periodicitet önskas för inbetalningsfilen?
- Test av OCR-avier?
- Önskas tillvalet - separat Bildfil (avibilder på blankettbetalningar)?
- Utökad blankettregistrering
- ...olika valmöjligheter för referenskontroller...
Eller så har jag missförstått helt hur det här går till men då blir jag gärna upplyst. 🙂
PS. Ringde supportnumret men "förväntad väntetid en till två timmar" och funktionen ringa tillbaka innebär fortfarande jag måste anpassa min dag så... "here we are" som anglosaxerna säger. DS
Hej @Khedron Wilk
För att kunna använda OCR på dina fakturor och få automatiska bokföringar av kundinbetalningar i Spiris behöver du teckna ett OCR-avtal hos din bank (Swedbank). När OCR-avtalet är på plats kan kunderna använda OCR-nummer vid betalning, och då matchas inbetalningarna automatiskt mot rätt faktura i programmet – förutsatt att du använder den nya bankkopplingen.
I praktiken är det Swedbank som hanterar kopplingen, även om vissa delar av OCR-avtalet gäller mellan dig och Bankgirot. Det är alltid banken som ansvarar för att sätta upp OCR-tjänsten åt dig, så du behöver kontakta Swedbank så hjälper de dig att fylla i Bankgirots formulär och välja rätt inställningar för Spiris.
Lycka till!
Tack @Tinna Bäckman! Får väl prata med Swedbank igen då. Men skall se hur långt jag kommer hos Bankgirot utan att blanda in banken först.
Jag kommer återrapportera i tråden senare, så finns det som referens nästa gång någon undrar.
Tack själv @Khedron Wilk för att du alltid delar lösningar med oss andra. Ser fram emot en uppdatering!
/Tinna (Gunnarsson 🙂 )
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.