Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
RESTORED
MEDLEM

Ojdå! Något gick fel. Vi ber om ursäkt men just nu kan vi inte utföra åtgärden…

Ett flertal gånger när jag skapar fakturor i eEkonomis app, kommer felmeddelandet ”Ojdå! Något gick fel. Vi ber om ursäkt men just nu kan vi inte utföra åtgärden…”. 
Ibland rättar det till sig om jag fyller i saknad information, t.ex. kostnadsställe/resultatenhet som kan ha glömts. Jag har i inställningarna för programmet valt att det ska anges. Ibland finns ingen uppenbar anledning till att fakturan nekas. 
Med den insikt jag har inom programmeringsområdet känns det uppenbart att det saknas hjälptexter för att tala om vad som är fel. Därför visas ”Ojdå!” som default meddelande oavsett vad orsaken är. Att det saknas hjälptexter brukar bero på att det väljs bort när applikationer programmeras. Det är inget nytt. Inom IT-branschens programutveckling har det fuskats med dokumentation av felmeddelanden och av källkod i decennier. Det hävdas ibland vara en del av ”agila arbetssätt”, vilket är rent nys från personer som är lata eller försöker hitta kreativa sätt att spara kostnader, även om det leder till att kostnaderna ökar och förskjuts till kunderna. 
Jag har påtalat brister i appen i andra inlägg och har även gjort det upprepade gånger i kontakt med Visma. Det duger inte med ett ”Ojdå!” när det handlar om kritiska affärssystem och behov av effektiva arbetsprocesser. Precis som i tidigare inlägg där appen refreshar sig och kastar bort osparad information för att man tillfälligt växlar till och från en annan app, medför ”Ojdå!”-meddelandet och faktumet att fakturan inte kan sparas att allt skrivet går förlorat och man måste börja om från början. Som företagare och kund hos Spiris är appen kritisk för att jag ska kunna få iväg mina offerter, order och fakturor. Då duger det inte att den har betydande brister, saknar innehåll och stundom inte fungerar. Det kan finnas skäl till att en faktura inte kan skapas och då behöver man få veta vad som har gått fel. Där hoppas jag att Spiris nu tänker till och resonerar ”Ojdå, detta måste vi lösa direkt”

IMG_1094.png

2 SVAR 2
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Tack för att du delar med dig här också – jag förstår och håller med om frustrationen när man får ett så pass generellt felmeddelande som ”Ojdå!”. Det är värdefull input och jag tar vidare din feedback om att vi behöver vara tydligare och mer informativa i vad som gått fel, så det blir enklare för alla. 

Som du säkert redan misstänker är det svårt för mig att säga på rak arm vad som orsakar det just för dig. För att vi ska kunna svara är det bäst om du ringer oss på supporten precis när det händer igen – då kan vi kolla på det direkt och avgöra vad som triggar det. 

Ha en fin måndag! 
/Ebba

Tack för ditt svar Ebba! Det jag vill förmedla är att avsaknaden av tydliga felmeddelanden borde få era larmklockor att ringa. Jag vet inte om ni har en egen utvecklingsavdelning eller lägger ut programmeringen till Indien (m.fl.) eller AI. Oavsett vilket är felmeddelanden något som produktägaren ska inkludera i kravspecifikationen för produkten och dess underhåll. Vissa försöker spara pengar på att ta genvägar. Likaså är det viktigt att produkten (beta)testas ordentligt innan den släpps i skarp version. Det räcker inte att prata om det, detta är hygienfaktorer som måste fungera i kommersiella affärssystem.