Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

John007
UTFORSKARE

Olika momssatser på kundfakturor

Är det möjligt att ställa ut kundfakturor till exempelvis USA, med både momsfria tjänster och tjänster med svensk moms, på samma faktura? Vi börjar tröttna på att alltid ställa ut två fakturor och undrar om vi gör något fel eller om eEkonomi faktiskt hanterar momsen bakvänt. Det finns en klickruta i kundprofilen som styr huruvida kunden ska faktureras med moms, men den rutan borde ligga på artikelnivå snarare än kundnivå.

Vi vill alltså kunna ställa ut EN faktura där den ena tjänsten faktureras med 0% (till USA) och den andra tjänsten med 6% svensk moms. Går det?

Samma sak med kunder inom EU, men då vill vi fakturera ena tjänsten med omvänd moms, och den andra med 6%.

Jag tror inte att eEkonomi klarar det eftersom momsen felaktigt baseras på KUNDEN när den egentligen borde baseras på TJÄNSTEN, och jag misstänker att det är ett för stort ingrepp att åtgärda detta. Eller? Finns det någon work-around, eller måste vi fortsätta ställa ut dubbla fakturor? Jag vet inte hur länge det är hållbart och funderar på om vi måste byta leverantör. Vi är dock väldigt nöjda med er i övrigt, så det skulle verkligen vara synd!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @John007 

Tack för din fråga.

Precis som du är inne på så är inte detta något som fungerar i programmet idag. Du är självklart välkommen att registrera ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag

Ha det fint!