Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MarieJ
UTFORSKARE

Öresutjämning....?

Hej!

Jag undrar varför där redan står ett öresbelopp när jag ska göra en ny verifikation på öresutjämning.

Bankkontot har mer än Bokföringskontot. Hur ska jag göra verifikationen?

Jag har en differens på 3,99kr.

Öresutjämning.png

Vänliga hälsningar 

Marie

6 SVAR 6
Khedron Wilk
CHAMPION

Det är det aktuella saldot på det bokföringskontot. Det kommer att följaktligen ändras allt eftersom du bokför nya verifikationer.
I din bokföring har du någon tidigare verifikation (eller flera) som har 3740 som en av sina konteringsrader. Det har alltså redan gjorts transaktioner på det bokföringskontot och det är summan av dessa tidigare transaktioner du ser där längst till höger, som Kontosaldo.

Tack för svar!

Ok.

Då det "felar" på totalt 3.99kr, ska jag då skriva in 3,99 eller jag ska först räkna av de 0,39kr från 3,99?

Jätte dum fråga kanske🫣🙃

Mvh Marie 

"Dumma" frågor kommer från att man inte har kunskapen och hur skall man få den kunskapen om man inte letar, det vill säga frågar? 🙂 

Så fråga på.

Jag är inte riktigt med på vad du menar som felar. Bokföringskonto 3740 har i sig själv ensamt ingen motsvarighet i den fysiska verkligheten. 3740 kan aldrig vara "fel" (okej, om det ligger stora summor på det men då är det något annat som är fel). Och 3740 är inget du skall "nolla".

Jag är inte heller med på varför du nämner att det inte stämmer överens med bankkonto. Ditt bankkonto motsvaras högst troligen av bokföringskonto 1930. 1930 och 3740 har inget med varandra att göra, annat än att de kan förkomma i samma kontering.

Exempel: Jag köper någon liten pryl till kontoret och får en leverantörsfaktura, som jag bokflör direkt mot mitt bankonto (ingen reskontra). Och fakturan innehåller öresavrundning :

5410 Förbrukningsinventarier Debet 79,00 kr   (vad prylen kostar utan moms)

2641 Debiterad ingående moms Debet  19,75 kr (25% moms på 79 kr)
3740 Öres- och kronutjämning Debet 0,25 kr (leverantören avrundar uppåt så vi båda får en jämn och fin summa)
1930 Företagskonto Kredit 100,00 kr (den totala summa som jag betalar från mitt bankkonto)

Säg nu att detta händer en gång till, med exakt samma summor. Då kommer saldot på 3740 stå i 0,50 kr och det är inget fel i det.

Hej!

Tack för förståelse!

Okej, är med hur du menar.

Jag bifogar hu det ser ut i min bokföring.

Beskriv gärna hur jag ska göra här isåfall?

1930.pngÖRE.png

Mvh Marie

Med reservation för att jag bara är en glad bokföringsamatör men jag skulle vilja börja med att påstå att 3740 är i sig inte ett problem, eventuella saldon på 3740 är i sig självt inget som behöver åtgärdas. 

Så, då är frågan varför det är olika belopp på bokföringskontot (1930 kanske?)för ditt bankkonto hos banken och bankkontot i eEkonomi (Bokföring & Fakturering) så som det är definierat i appen.  Och det är ju onekligen lite intressant att den diffen är samma som saldot på 3740. Jag misstänker att det är en felkontering någonstans. Men för att veta vad så skulle det behövas en kontoanalys / utdrag ut huvudboken för just 1930 så man ser alla transaktioner. (Och det kanske inte är optimalt att lägga ut i ett publikt forum.)

Ok, då kollar jag där själv, så ser vi om jag kan komma på var det "felar".

Mvh Marie