Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FinaRingar
MEDLEM

PayPal Självfaktura

Hej,

Vår byråkund får utbetalningar från Patreon via PayPal för IT-tjänster.

När jag ska skapa en kund för att kunna göra en självfaktura som avser utbetalningen från PayPal pte Ltd. Jag kommer ej förbi Spiris systemet där det krävs ett momsregnr för att kunna spara kunden. Ett annat problem är att rutan för "Omvänd skattskyldighet" endast kommer upp när man klickar i Sverige som land trots att PayPal pte Limited är ett Singaporeanskt bolag. När jag enligt instruktioner skrev in Paypals GST (Goods and Service Tax) nr som Momsregnr både med och utan landskod (SG) så vägrar systemet att släppa förbi mig ändå då Registret (Vies) för EU-kommissionen ej känner igen GST numret (Singapore). 

Vill betona att om man anger Luxemborgs momsregnr så kommer skatteverket i sin tur att förvänta sig ett korrekt  Momsregnr som stämmer överens med transaktionen vilket i detta fallet i så fall blir felaktigt å Skatteverkets vägnar.

Kundtjänsten hos Spiris rådgjorde med kollegor och dem kom fram till att man endast skulle bokföra PayPal utbetalningen i Kassa & Bankhändelser med tillhörande underlag och ej göra en kundfaktura (Vilket är tveksamt enligt bokföringslagen).

1 SVAR 1
LW -60
CHAMPION

Så vad du säger har detta Singaporiska företag ett fungerande VAT-nummer till Luxemburg, LU, fast de uppger inte detta VAT-nummer på underlaget? Det blir ju korrekt ifall de uppger hela, riktiga numret, eller hur menar du?

Är det så, att du får en korrekt avräkning från dem för övrigt och att pengarna kommer via Kassa/Bank, så tycker jag det räcker ifall du gör som supporten föreslår. Man kan inte lugga en flintskallig!

Mvh Lena