Tidigare fick jag upp senast använda konton när jag angav en leverantör i "Ny leverantörsfaktura".
Detta är borta och jag får ange konton från början, varje gång. Se till att fixa den buggen.
Tack på förhand
/Per
När försvann den automatiken?
Jag upptäckte det för några dagar sedan men förmodligen i månadsskiftet.
Jag har samma problem. Har just pratat med supporten efter en lååång telefonkö. De har medvetet tagit bort den funktionen för att försvåra manuell bokföring för att tvinga oss att använda deras bokföringshjälp som t ex scanna faktura via app. Det kostar 3,50 kr per st!!
Otroligt tråkigt att de gör så här mot sina kunder och försämrar funktioner som redan finns istället för att bara göra det ännu bättre för de som vill ha den app o scanning mm. Tveksam till att det funkar för mej för jag har nästan bara utländska fakturor i olika valutor.
Ja, det är tråkigt och ett utmärkt exempel på hur man får sina kunder att fundera på att byta system.
Att ta bort, vad jag anser vara, grundläggande funktioner i ett bokföringsprogram väcker det typen av funderingar.
Om ni använder Pro-versionen, kan ni skapa egna konteringsmallar / bokföringsförslag till leverantörerna och koppla mallarna till leverantörerna (via leverantörsregistret) för att slippa kontera manuellt och för att slippa tolkning. Gissar dock att man fortfarande då får lägga iin fakturadatumet etc på egen hand. I en annan tråd har jag gått igenom hur man gör...
Mvh Lena
Detta avser eEkonomi Pro / Bokföring och Fakturering +
Steg ett, att skapa en mall
Ponera att du får en leverantörsfaktura för inköp av förbrukningsinventarier, konto 5411
Visma/Spiris har tagit bort gratis autotolkning, så allt är blankt och du tänker, det var som attan, det är tomt överallt!
Sedan:
Lite längre ner, kommer konteringsinstruktionen:
Strax ovanför rubriken "Formel" finns "programmeringsknappar":
Steg två, att koppla mallen till en leverantör:
Steg tre, hur förfara med fakturan:
Nu har du skapat en mall som kan användas till alla som säljer förbrukningsinventarier till dig.
Skapa flera och koppla till alla dina leverantörer.
Denna konteringsmall är träffsäkrare än AI
Väljer du att jobba med e-faktura (vilket är ett krav snart) behöver du inte tänka på datum och fakturanummer för InExchange eller motsvarande tolkar det. Din konteringsmall / bokföringsförslag kommer att kicka in som i mitt exempel även med e-faktura.
Du gör mallarna en gång och kopplar till leverantören en gång, sedan aldrig mer, utan det kommer funka klockrent från och med nu. Jag förespråkar e-faktura för att få automatik för bl a datum och fakturanummer. Det är skönt att ha.
Jag har lagt denna instruktion i andra trådar också; den här tråden är den sista jag postar den i.
Lycka till!
Mvh Lena
Jag förstår att du har fått skriva detta i många trådar för det är ingen lyckad förändring.
Som någon skrev ovan: "Otroligt tråkigt att de gör så här mot sina kunder och försämrar funktioner som redan finns istället för att bara göra det ännu bättre för de som vill ha"
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.