Hej,
Jag har nyligen gift mig och bytt efternamn. När jag laddar ner senaste momsdeklarationen som fil och laddar upp den på Skatteverket syns dock mitt gamla efternamn vid kontaktuppgifterna.
Hur ändrar jag detta?
Hej @sofia_12
Grattis till giftermålet! 🌸
I Bokföring & Fakturering kan du säkerställa att ditt för- och efternamn är korrekt registrerat på din användare. Läs gärna i hjälpavsnittet Redigera användaruppgifter där vi beskriver hur du ändrar dina egna uppgifter.
Om uppgifterna stämmer i Bokföring & Fakturering men ditt gamla efternamn fortfarande visas när du laddar upp momsdeklarationen hos Skatteverket, behöver ändringen göras hos Skatteverket, eftersom det är deras uppgifter som då inte är uppdaterade.
Lycka till och ha en fin dag!
Hej,
Jag har ingen flik som heter "Bokföring & Fakturering". På länken du skickade stämmer informationen inte heller för mig, det finns ingen "Min användarprofil" och när jag klickar på mitt namn uppe i högra hörnet finns där ingen penna heller. Se skärmdumpar.
Hej @sofia_12
Det ser ut som om du klickar dig in i Bokföring & Fakturering men det behöver du inte göra utan det är i "steget före" enligt bild nedan. 
När du klickat på Min användarprofil så klickar du på pilen till höger för att redigera om det står fel namn.

Och om du inte kan se detta hos dig är du självklart välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00 så hjälper vi dig gärna.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.