Då och då får man besked om att man har loggast ut pga passivitet; typ ingen fara, man kommer in igen och kan fortsätta.
Men detta stämmer inte helt. Igår kväll satt jag en lång stund i en kundfaktura, för jag skulle göra manuella förändringar och hade kalkylblad bredvid. Skulle också föra in och bort vissa anteckningar och meddelanden. Det hela tog alltså en stund. Rätt som det är blev jag utloggad pga "ingen aktivitet" och kom direkt tillbaka som inloggad. Men då hade allt arbete jag gjort i fakturan försvunnit och jag fick börja från början igen.
Nu sparade jag utkastet var 5:e minut för att inte tappa jobbet.
Visst, det ska väl loggas ut när man inte gör något - men jag satt ju och jobbade hela tiden på skärmen och likväl utkastad. Inte bra!!
Hej @haddock11
Det ska självklart inte hända att du blir utloggad mitt i ett aktivt arbete, och jag förstår verkligen att det är frustrerande att förlora inmatad data på det sättet.
Att du blir utloggad trots att du jobbar på skärmen beror oftast på hur systemets sessionshantering mäter aktivitet. I en del webbapplikationer registreras aktivitet mot servern först när en begäran skickas (t.ex. när man sparar eller växlar sida). Om man sitter länge i samma fält och för in uppgifter kan servern tyvärr tolka det som inaktivitet om inga bakgrundssignaler skickas under tiden.
Detta är dock något som ska fungera smidigt, och vi vill gärna undersöka varför din session bröts.
För att vi ska kunna felsöka detta på bästa sätt får du gärna testa/notera följande:
Om problemet behöver du kontakta supporten på 0470-70 60 00 så får de skapa ett ärende och starta en felsökning.
Tills vidare gör du helt rätt i att spara utkastet med jämna mellanrum för att säkra ditt arbete, även om du självklart inte ska behöva drabbas av detta.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.