Ett förslag för att förbättra arbetet med Skattekontot i Bokföring & Fakturering.
Målet är att minska både antalet medvetna val/beslut och antalet klick användaren måste göra för att hantera sina skattebetalningar.
Syftet är att minska arbetstiden för användaren genom att göra hantering i appen smidigare.
Bakgrund: Jag arbetade alldeles nyss igenom månadens skattebetalningar. Som i mitt fall handlar om följande transaktioner:
1. Överföring mellan egan bankkonton (inbetalning från företagskonto på banken till skattekonto hos Skatteverket).
2. Momsredovisning (som dras eller sätts in på skattekontot).
3. Arbetsgivardeklaration (arbetstagares inkomstskatter + arbetsgivaravgifter).
4. Debiterad preliminär skatt.
Idag sår är detta någorlunda smidigt om man använder bokföringsmallar. För min del är så kan jag in princip sköta alla löpande skattetransaktioner via dem. Men jag skulle, nerutligtvis 🙂 , vilja ha det ännu lättare. För idag måste jag fortfarande manuellt välja vilken mall jag skall använda för varje transaktion.
Det jag skulle vilja ha är att systemet automatiskt föreslår vilken mall som skall användas. Antingen genom att redan valt korrekt mall när jag skall bokföra eller ännu hellre till och med ge mig en grön knapp att bara i ett enda steg godkänna transaktionen.
Jag tycker detta borde vara görbart baserat på följande:
1. Överföring mellan egna bankonton: sök i övriga bankkonton efter motsvarande under samma datum (+/- x dagar).
2. Momsredovisning: Läs beskrivningen på kontoutdraget och kolla av vilka momsredovisningar det finns i systemet.
3. Arbetsgivardeklaration (inkomstskatt + arbetsgivaravg): I grunden samma sak som ovan. Utmaningen är att detta är minst två transaktioner men borde gå att lösa både att hitta vad det gäller och hantera det med UI/UX.
Jag kan tänka mig att andra användares skattehantering ser annorlunda ut och det därför jag inte föreslår full automatik, "bara" att systemet så att säga dukar för mig. Behövs ingen avancerad AI för det och det skulle innebära VERKLIG förbättring gällande effektivisering av arbetet.
Kommer lägga in detta som feedback via appen också men länk tillbaka till detta inlägg.
Tappade bort hantering av debiterad preliminärskatt men det är som övriga punkter, föreslå automatiskt en bokföringsmall baserat på transaktionstexten.
"Det är inte raketforskning." 🙂
Hej @Khedron Wilk
Tusen tack för att du både delat ditt förbättringsförslag här i forumet och skickat in det via Feedback – helt rätt väg att gå! 🙌
Gillar verkligen hur tydligt och konkret du beskriver hur skattekontot skulle kunna hanteras smidigare. Att automatiskt föreslå rätt bokföringsmall utifrån transaktionerna låter både smart och tidsbesparande.
Superkul att du tar dig tid att bidra med idéer som kan göra vardagen enklare för många. Tack för ditt engagemang!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.