Här kommer lite blandade tankar kring Visma eEkonomi Smart och Visma Lön Direkt. Vi är ett litet företag, relativt nystartat och har precis bytt till VismaSPCS. Jag har varit i kontakt med supporten ett antal gånger, försökt få tag på dem fler gånger. Här kommer mina tankar kring produkterna och VismaSPCS.
# Support. Jag har vid ett av mina samtal fått upp att det är fem minuters kö. Jag satt kvar i 17 minuter sen var jag tvungen att göra något annat. Andra tillfällen har det varit 30-60 min kö. För att vara småföretagare så går dagarna åt att jobb och det administrativa sköts på kvällar och helger. Inget unikt med det. Men varför kan jag inte maila in mina frågor? Eller varför har ni inte bemanning som gör att ni svarar när jag ringer?
# Jag kan lägga upp en kund. Men varför kan jag inte få med en kommentar på fakturan som är specifik för denna kund? Här blir det one size fits all. Samma sak med Vår referens, varför kan inte det vara unikt för kunden?
# Och på tal om fakturor, varför har ni inte olika fakturamallar? Varför kan jag inte helt och hållet välja hur och vilken information som ska finnas med på fakturan.
# På fakturan, utrymmet under företagets logotype och kundens adress. Varför ska alla information trängas ihop i spalten till vänster samtidigt som spalten till höger är helt blank?
# Företaget levererar inga produkter, varför ska Leveransdatum vara default på fakturan, ja jag kan ta bort det men varför kan jag inte välja bort det helt?
# Varför kan jag inte ändra vilken enhet jag vill ha på min fakturarad. Vi säljer timmar men jag vill att det ska vara enheten h, men det går inte.
Löneprogrammet
# När jag lägger upp en anställd så kan jag fylla i Ingångsvärden. Det är bra. Men vad är Utbetald bruttolön? Är det inte det som kallas nettolön?
# Företagets logotype på lönespecifikation. Hur kan det inte gå? Jag kan få det på fakturan så ni har redan utvecklat det. Jag ser att det är något som efterfrågas sedan länge.
Jag jobbade tidigare på en av storbankerna. I den världen så var storbankerna gamla och stela och kan inte mäta sig med Avanza och Nordnet kring kundupplevelsen. Bankerna tjänar enorma pengar och väljer att inte utveckla detta på ett bra sätt. Tittar jag på ett av de relativt nya bolagen i denna bransch, Fortnox så känns de som motsvarigheten till Avanza medans VismaSPCS känns som storbankerna. Sitter nöjda och inte gör något. De har sina kunder och pengarna tickar in.
Frågorna ovan har jag varit i kontakt med supporten om men svaren är att det inte går att få det som jag vill. Det är också supporten som uppmanat mig att skriva det här. Är det någon som har en bra lösning så skriv gärna hur.
Japp detta var en hel del gnäll eller konstruktiv kritik, vilket sätt man väljer att se det på. Och ja jag kan byta till en annan leverantör och så blir det troligen men nu provar jag detta en stund.
Hälsningar
Erik
Hejsan och stort tack för all din feedback, @Erik_NN!
Vi vet att det tar tid att skriva så utförligt, och det betyder mycket för oss – även om det du lyfter är sånt vi inte kan förändra direkt.
eEkonomi är byggt för att funka för så många som möjligt. Det gör tyvärr att vissa inställningar är lite “one size fits all”, just för att många önskar detta. Men vi tar till oss alla förslag och tankar – det är så vi kan bli bättre. Fortsätt gärna lämna önskemål via Feedback i programmet också, det hamnar direkt hos våra produktutvecklare.
En sak jag kan förtydliga: “Vår referens” sparas per kund och följer alltså med till nästa gång du fakturerar samma kund. Ändrar du till någon annan så minns programmet det till nästa gång.
Angående enhet på fakturarad: Du kan gå in och ändra enhet på artikeln själv – klicka bara på blå texten i “Artikel”-kolumnen på fakturan och justera där. Det du ändrar sparas och används framåt. Du kan även styra enhet när du skapar eller redigerar artiklar i artikelregistret.
Angående Lön: När du fyller i “Utbetald bruttolön” som ingångsvärde är det alltså för att den anställde ska kunna se hur mycket bruttolön (alltså lönen före skatt) som betalats ut hittills i år på sitt lönebesked. Nettolön är det som blir kvar efter skatt.
Logotype: Vi hade gärna haft med den funktionen redan, speciellt när det funkar på fakturan. Det finns dock tyvärr vissa anledningar till att det i dagsläget inte finns, men det är en funktion vi hoppas kunna ha i framtiden.
Jag förstår verkligen att det är frustrerande med långa telefonköer. Vår ambition är givetvis att svara snabbt varje gång, men ibland blir det tyvärr väntetider – särskilt vissa tider på månaden. Tips: Ring direkt på morgonen om du kan, då brukar det gå snabbare. Och skulle det ändå vara kö, kan du välja att bli uppringd istället för att slippa vänta kvar i luren.
Funkar inte telefon just då, så finns ju forumet här – vi och andra användare hjälper så gärna vi kan, dygnet runt.
Lyfter såklart alla dina synpunkter internt! Tack igen för att du hörde av dig.
/Ebba
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.