- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
konto 2625 kopplad till momskod 61 ?
Jag har en fråga angående bokförings kontot 2625 moms kontot ska den vara kopplad till momskod 61 i bokföringen ?
Vi har importerat varor utanför Europa och några av våra fakturor har blivit bokförda på 2625, 12 % moms vilket medförde att moms deklerationen ser felaktig ut.
Jag har upptäckt att min momsdeklaration för perioden januari–december 2024 innehåller ett fel som påverkat min moms att betala.
Konto 2625 (utgående moms vid import 12 %) i mitt bokförings program är kopplad till momskod 61
Detta har lett till att 299 916 kr har redovisats som utgående moms 12 % (ruta 61), trots att det i själva verket är fiktiv moms från import, som samtidigt bokförts som ingående moms (konto 2645) och därmed skulle ha tagit ut varandra.
Detta har medfört att min moms att betala (ruta 49) blivit 213 089 kr för hög och ser ut som om vi har sålt mer än vad vi har gjort.
ska det vara så ?
Med vänliga hälsningar
Nellie
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Om du går in på momsdeklarationen igen och klickar på rutan för ingående moms så får du upp de poster som finns i det beloppet och du kommer då att se att beloppen som ligger på 2645 kommer med i denna ruta så att i summan längst ner så tar dessa ut varann. Du vekar ha redovisat korrekt moms.
Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100