Hej!
Jag är inne på mitt andra år som enskild företagare och har precis gjort bokslut och omfördelning av kapitalkonton. Jag känner mig dock fortfarande lite förvirrad av konto 2010 som ju, om jag förstått det rätt, blir större (får en större minussumma) för varje år om företaget går med vinst och jag inte har tagit ut mer pengar än det som finns tillgängligt. Förra året blev det runt 35 000 och detta år runt 22 500. Jag undrar dock vad som är poängen med att detta konto inte nollas för varje år utan bara i detta fall växer från år till år (förutsatt att det är balans) så det ser ut som att jag har en massa kapital, vilket jag inte har i pengaform. De där 35 000 som "blev över" förra året har jag ju redan använt upp/plockat ut vilket gör att det är lätt att känna sig förvirrad när det helt plötsligt detta år står 57 504. När jag också försökte påbörja en preliminär deklaration så såg jag att denna summa 57 504 också fylls i automatiskt i ruta B10 och att det i sin tur verkar kunna påverka om jag kan ta ut räntefördelning av kapital + ev expansionsfond. Är det isåfall därför detta konto bara fortsätter ökas på från år till år utan att nollas eller finns det någon annan förklaring? Tacksam för svar!